حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522A Criticism of the Theory of Impossibility of Religious Scienceنقد ادله ناممکن انگاری علم دینی93681611FAعلی ربانی گلپایگانیاستادJournal Article20190113The discussion of religious science concerning experimental sciences is a new issue in religious studies, philosophy of science and new theology. There are two contradictory tendencies regarding it. First tendency holds that the description of experimental sciences to religious and non-religious, or in other word making religious sciences, is cogent and plausible, as well as helpful and necessary. The second tendency maintains that this is implausible and impossible. Exponents of this view has developed many arguments the most significant ones are: meaninglessness of religiosity in subject, the purpose and method of science, the separation between asking and replying and between assemblage and judgment in scientific investigations, study of threefold stages of scientific investigation, insufficiency of principles for making Islamic humanities, non-relatedness of science, undermining the incorrigibility of scientific sciences and vulnerability of religion according to scientific theories. These arguments have been criticized and assessed in this paper.<strong>چکیده</strong><br /> بحث درباره «علم دینی» یا «دینی سازی علوم» در زمینه علوم تجربی- به ویژه علوم انسانی- از مباحث جدید در عرصه دینپژوهی، فلسفه علم و کلام جدید است. در اینباره دو رویکرد متعارض وجود دارد. بر اساس یک رویکرد، توصیف علوم تجربی به دینی و غیر دینی و به بیانی دیگر، «دینی سازی علوم تجربی» هم معقول و ممکن است و هم مفید و لازم، اما بر پایه رویکردی دیگر، این کار نامعقول و ناممکن است. طرفداران این رویکرد، بر اثبات دیدگاه خود، ادلهای آوردهاند که رؤوس آنها عبارت است از: بیمعنایی وصف دینی در موضوع، غایت و روش علم، تفکیک مقام پرسشگری از پاسخگویی و مقام گردآوری از مقام داوری در پژوهش علمی، بررسی مراحل سهگانه تحقیق علمی، ناتمامی مقدمات اسلامی سازی علوم انسانی، تعلق ناپذیری علم، تضعیف شأن معرفت بخشی گزارههای علمی و آسیبپذیری دین در پی تغییر نظریههای علمی. ادله مزبور در نوشتار حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.https://www.kalamislami.ir/article_81611_2ec1ba1d7f4ad7ad913175fc6bb8691b.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522Divine Justice and Discrepancies in Creaturesعدل الهی و اختلافات در آفرینش376381612FAمحمدصفر جبرئیلیاستادیارسید کریم واعظ حسینیاستاد حوزهJournal Article20190113The problem of evils is a longstanding challenge against divine justice and wisdom. Discrepancies and differences in creatures and its cause is a kind of evil have been discussed in new theology and philosophy of religion. Many accounts and interpretations have been put forward. Some materialists have considered it as an evidence of injustice and prejudice, while Muslim thinkers have sought to explain these discrepancies and prove its consistency with divine justice and wisdom. Asharite’s explanation could not reply the questions and doubts. Nor did early Adliya theologian deal with the matter comprehensively, though we might be able to provide a general and succinct reason based on their principles. The most proper analysis and explanation is the one of some philosophers, mystics and contemporary Imamiyah theologians. The most element of their answers and explanations are: using demonstration from cause to effect for establishment of divine justice, believing that differences of things is inherent, concomitance of the best arranged system with final goal with consideration of necessity of discrepancies, and effect of voluntary and involuntary mediums in creation of discrepancies.<strong>چکیده</strong><br /> مسالهی شرور از دیرباز به عنوان چالشی در برابر عدل و حکمت الاهی مطرح بوده است. تفاوتها و گوناگونی آفریدهها و سرّ آن، به عنوان نمونهای شاخص از شرور در کلام جدید و فلسفه دین مورد بررسیهای فراوان قرار گرفته و در نتیجه دیدگاههای متعددی در تبیین و تفسیر آنها ابراز شده است. برخی مادیگرایان وجود تفاوتها را شاهد و قرینهای بر ظلم و تبعیض دانستهاند، اما اندیشمندان اسلامی با تبیین و تحلیلهای متنوعی از تفاوتها، به سازگاری و حتی تلازم آنها با عدل و حکمت الاهی پرداختهاند. ناکافی بودن تبیین اشاعره در پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده، عدم طرح تفصیلی بحث توسط متکلمان پیشین عدلیه و طرح شبهات جدید موجب شد تا اندیشمندان معاصر امامیه به طور مبسوط به تحلیل و تبیین این مسأله بپردازند. بهرهگیری از روش لمّی برای اثبات عدالت الاهی، ذاتی دانستن اختلاف اشیاء، تلازم نظام احسن و غایت نهایی با ضرورت تفاوتها، تاثیر گذاری مبادی قابلی و وسایط اختیاری و غیر اختیاری در به وجود آمدن تفاوتها، از مهمترین پاسخها و تبیینهای ارائه شده از طرف متکلمان معاصر است که در این نوشتار مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.https://www.kalamislami.ir/article_81612_a344b079cfd18d1fa39957da8bb4dacd.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522Status of Wisdom in Validation of Ahadith based on the Viewpoint of Ayatollah Sobhaniجایگاه عقل در اعتبار سنجی روایات از دیدگاه آیت الله سبحانی658681613FAنرگس قاسمی فیروز آبادیدانشجومحمدتقی دیاری بیدگلیاستادJournal Article20190113Criticism of Ahadith as a method to recognition of soundness or unsoundness of Ahadith and scope of rational understanding have invariably been a matter of dispute among scholars of Hadith, and thus a variety of view have been ventured. Ayatollah Sobhani, the contemporary jurist and theologian, has employed this method, along with other avenues to analyze Ahadith and recognize forged ones, in his book entitled “al-Hadith al-Nabavi Bayn al-Revayah Va al-Derayah”. Studying this book and other works of Ayatollah Sobhani, this article seeks to explain his view concerning rationality, validity and scope of understanding, limitations of intellect, and finally the degree of its function in recognition of forged Ahadith. Presenting objective instances, the paper intends to present an analysis of the functions of intellect as a source and means for assessment of Ahadith according to Ayatollah Sobhani, and explain the degree of functionality of intellect in recognition of forged Ahadith.<strong>چکیده</strong><br /> نقد عقلی روایات به عنوان روشی جهت تشخیص صحت و سقم احادیث و حدود ادراک عقل در این زمینه همواره در میان حدیث پژوهان محل بحث و نزاع بوده و طیف وسیعی از دیدگاهها را به خود اختصاص داده است. آیت الله سبحانی فقیه و متکلم معاصر نیز در کتاب الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة از این رویکرد درکنار سایر روشها در نقد احادیث و تشخیص روایات موضوعه بهره بردهاند. مقاله حاضر جستاری در کتاب مذکور و سایر آثار این اندیشمند، با هدف تبیین دیدگاه ایشان درباره عقل، اعتبار و حدود ادراک آن، محدودیتهای عقل و در نهایت میزان کارکرد آن در تشخیص روایات موضوعه صورت یافته است. این مقاله در صدد است با ارائه نمونههایی عینی، کاربرد منبعی و ابزاری عقل در سنجش روایات را از منظر ایشان مورد تحلیل قرار داده و میزان کارایی عقل در تشخیص احادیث موضوعه را از نظرگاه ایشان تبیین نماید.<br /> https://www.kalamislami.ir/article_81613_376a6a29cd345047091cfc455a186ecb.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522A Study of Sources of the Knowledge of Imam from Perspective of Ahadithبررسی منابع علم امام(ع) از منظر روایات8711481614FAعبدالرحیم سلیمانی بهبهانیاستادیارمحمد فرضی پوریانسعید بخشیJournal Article20190113One of the important discussions concerning Imamah is the knowledge of Imam. Shia believes that Imam, since appointed by God, must have complete knowledge concerning religious laws, and God has given this knowledge to Imam without any instruction or acquaintance. Infallible Imams has indicated to this issue, introducing himself as heirs of the knowledge of the prophet of Islam. Exploring the Ahadith, we can conclude that the infallible Imams have introduced some things as sources and ways of receiving of their own knowledge. The ways are: receiving from God (revelation), receiving from angels (Tahdith and Amud Noor), receiving from the holy prophet and receiving from Fatemah al-Zahra. Employing the analytical method, this paper addresses the content and narrators of these Ahadith, explaining how and which sort of knowledge is received by Imam according to Ahadith
<strong>چکیده</strong><br /> یکی از بحثهای مهم امامت مساله «علم امام» است. شیعه معتقد است امام چون منصوب از جانب خداست، باید دارای علمی تام و کامل نسبت به شریعت باشد و خداوند متعال این علم را بدون آموزش و اکتساب در اختیار امام قرار میدهد. امامان معصوم: نیز به این مساله اشاره کرده و خود را وارثان علم پیامبر اکرم6 معرفی کردهاند. با بررسی این احادیث به این نتیجه میرسیم که ائمه اطهار: از مواردی به عنوان منابع و طریق دریافت علوم خود سخن گفتهاند. این طرق عبارتند از: تعلیم توسط خود خداوند متعال (الهام)؛ دریافت از طریق ملائکه (تحدیث و عمود نور)؛ دریافت از طریق پیامبر اکرم6؛ دریافت از طریق فاطمه زهرا3. در این نوشتار با روش تحلیلی- تحقیقی به بررسی این روایات از حیث سند و محتوا پرداخته و بیان شده که بر طبق روایات چه علمی و از چه طریقی به امام میرسد.<br /> https://www.kalamislami.ir/article_81614_556487f15b1697078a238f934ac744b6.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522Critical Assessment of Hermeneutics of Paul Ricœurبررسی و نقد مبانی هرمنوتیکی پل ریکور11515081615FAسید محمود مرتضوی شاهرودیابوالفضل ساجدیاستادعلی مصباحدانشیارJournal Article20190113Given the profound effect of hermeneutics in religious understanding, study and criticism of it is an avenue to reply existing doubts in this area and to develop religious sciences. Paul Ricœur, the contemporary philosopher, is a prominent thinker in the hermeneutics and methodologies of sciences, strengthened the philosophical hermeneutics versus other related thoughts concerning the methodology of understanding, and developed a reformed and compound method in interpretation of texts and understanding of religion. He has endeavored to provide a logical process from stage of reading to interpretation of understanding, employing phenomenological method and combining the element of structure explanation with element of understanding and ownership. The process, from one hand, has been formed based on independence of the meaning of text from intention of the author and unity of the meaning of the text, and from other hand has resisted absolute relativity, and have presented a criterion for judgement among interpretation. This article endeavors to address the most important element of hermeneutics of Paul Ricœur, criticizing the weak points and strong points of it by using fundamental thoughts of Islamic sciences.<strong>چکیده</strong><br /> با توجه به تأثیر عمیق اندیشههای هرمنوتیک در فهم دینی، بررسی و نقد آنها راهی برای دفع و رفع شبهات موجود در این حوزه و نیز توسعه علوم دینی است. پل ریکور فیلسوف معاصر، اندیشمندی بسیار تأثیر گذار در حوزه هرمنوتیک و روش شناسی علوم انسانی است که هرمنوتیک فلسفی را در برابر دیگر تفکرات مرتبط با روش فهم به اقتدار رسانده و روشی اصلاح شده و ترکیبی را در تفسیر متون و فهم دین ارائه نموده است. او میکوشد با روش پدیدارشناسی هرمنوتیک و ترکیب نمودن عنصر «تبیین ساختاری» با عنصر «فهم» و «تصاحب» سیری منطقی از مرحله قرائت تا تفسیر فهم ارائه کند؛ سیری که از سویی بر پایه استقلال معنای متن از مراد مؤلف و وحدت معنای متن شکل گرفته و از سویی در برابر نسبیت مطلق مقاومت میکند و معیاری برای داوری بین تفاسیر ارائه میدهد. مقاله حاضر میکوشد به مهمترین مؤلفههای هرمنوتیک ریکور و مبانی آن اشاره نموده، نقاط ضعف و قوت آن را با استفاده از اندیشههای بنیادین علوم اسلامی در بوته نقد قرار دهد.<br /> https://www.kalamislami.ir/article_81615_c3650eac7f609f74d6d400c852b98473.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922710520180522Theological Methodology of Shahid Thaniروششناسی کلامی شهید ثانی15117481616FAمهدی انصاریدانشجوامامینیا محمدرضااستاد حوزه/ استادیارJournal Article20190113Shahid Thani is a great Shia jurist. In addition to jurisprudence, he Is a major figure in theology. He cared extensively to the matter of methodology of theology and it is his distinguished characteristics in this era. he used combined method of rationality, revealed knowlege and inborn reasoning in his theological discussion. Inborn knowledge has a particular status in Shahid Thani view. He believed in independence of reason in fundamental theological beliefs, though the role of revealed knowledge in this methodology is significant. He disagreed with authority of unique tradition in theological affairs, interpreting revealed scriptures when contradict with rational reasoning.<strong>چکیده</strong><br /> شهید ثانی یکی از فقهای برجسته شیعه است. وی علاوه بر علم فقه، در علم کلام نیز صاحبنظر است. اهتمام ویژه شهید ثانی به مباحث روششناسی علم کلام از ویژگیهای بارز ایشان در عصر خود است. وی در مباحث کلامی از روش تلفیقی عقلی، نقلی و فطری استفاده کرده است. معرفت فطری در نظر شهید ثانی جایگاه ویژهای دارد. وی معتقد به استقلال عقل در معارف اعتقادی بنیادین است، هرچند نقش معرفتهای نقلی نیز در روششناسی او برجسته است. شهید ثانی از مخالفان حجیت خبر واحد در مسایل اعتقادی بوده و در تعارض دلیل عقلی و دلیل معتبر نقلی به تأویل قایل است.<br /> https://www.kalamislami.ir/article_81616_99f051d93edc4e8a38fb4b437fe06182.pdf