پیامبری و گزینش الهی

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

استاد حوزه

چکیده

دیدگاه رسمی و رایج پیروان ادیان آسمانی و عموم مسلمانان این است که نبوت نهادی الهی است و پیامبران انسان‏هایی برگزیده از جانب خداوند سبحان بوده‏اند تا پیام‎های الهی را به بشر ابلاغ کنند، و برای تحقق یافتن آنها که تضمین کننده سعادت و رستگاری بشر است، همه تدابیر علمی و عملی را بکار بندند. این نظریه مورد نقد واقع شده، و گفته شده است: پیامبری، گزینش خداوند از سوی پیامبر است، یعنی پیام‏های پیامبر برای مردم، برساخته ذهن و شخصیت پیامبر است. او که خدا را برای معرفت و عبادت برگزیده و سیر و سلوک خداپسندانه داشته است، در مکان و زمانی که شرایط برای اعلان پیامبری و تأسیس دین فراهم بوده است، با قصد و نیت الهی به انجام این مهم اقدام کرده است، وهرگاه چنین شرایطی فراهم نبوده است، از اعلان پیامبری و تأسیس دین صرف‎نظر کرده است، و همین، راز عمومیت نداشتن نبوت در همه مکان‎ها و زمان‏هاست. اما بر اساس دیدگاه رایج، فراگیر نبودنِ نبوت توجیه‏ناپذیر است، زیرا مقتضای هدایت‎گری الهی، فراگیر بودن هدایت از طریق نبوت است. در این نوشتار، با تبیین روش درست پژوهش درباره نبوت، و با بهره‎گیری از دلایل عقلی و نقلی استوار، درستی دیدگاه رایج تأیید، و نادرستی دیدگاه مزبور اثبات شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prophethood and divine choice

نویسنده [English]

  • ali Rabbani Golpayegani
استاد حوزه
چکیده [English]

The official and common view of the followers of heavenly religions and the general Muslims is that prophecy is a divine institution and the prophets were chosen by God Almighty to convey divine messages to mankind, which guarantee the happiness and salvation of mankind. and use all scientific and practical measures to realize these messages. This theory has been criticized, and it has been said: Prophethood is the selection of God by the Prophet, which means that the prophet's messages to the people are created by the mind and personality of the prophet. In this view, a prophet is someone who has chosen God for knowledge and worship and had a God-pleasing course and behavior, and in a place and time when the conditions for declaring prophethood and establishing a religion were available, he did this with the intention of God. is, and when such conditions were not available, he gave up declaring prophethood and establishing religion, and this is the secret of the generality of prophethood in all places and times. But according to the popular view, the non-ubiquity of prophecy is unjustified, because the necessity of divine guidance is the universality of guidance through prophecy. In this article, by explaining the correct method of research about prophecy, and by using solid rational and narrative reasons, the correctness of the common view has been confirmed, and the incorrectness of the said view has been proven.

کلیدواژه‌ها [English]

  • prophethood
  • divine selection
  • generality of prophecy
  • divine authority
  • testament and imamate