حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122A Review of Viewpoints Concerning Quiddity of Religious Scienceبررسی دیدگاهها درباره چیستی علم دینی93961728FAعلی ربانی گلپایگانیJournal Article20180509Religious science is one of the new theological subjects put forward concerning the relation of religion and science. Quiddity, possibility, reason and quality of attaining it are the most significant discussions pertaining to it, and various, and sometimes contradictory, views have been advanced in question. Quiddity of religious science has special significance, since it affects other subjects in respect of religious science. Some have considered the only reasonable and acceptable meaning of religious science religiousness of scientists; it means ascription of religiousness to science is allegorical. Others have regarded what a science is about as the criterion for religiousness of a science. It suggests if a scientist believe that that phenomenon is the saying or action of God, the science is religious. There are other criteria raised concerning religious knowledge which are: deducing scientific theories from religious sources, having religious and divine motive and will, relation and harmony of naturalism with metaphysics, compatibility and incompatibility of scientific theories with religious teachings and non-contradiction of scientific theories with religious teachings. Some others have considered the religious ideology of scientist as a criterion for religious science. This ideology would affect scientific hypotheses, interpretation of scientific findings, practical direction of scientists, view of scientist regarding the subject, method of scientific inquiry and finally the ultimate result. This paper has quoted and criticized this view, explaining the accepted viewpointعلم دینی، یکی از مسایل کلامی نوپدید است که در باب رابطه علم و دین مطرح شده است. چیستی، امکان، چرایی و چگونگی دستیابی به آن، مهمترین مباحث مطرح در این مسأله است که دیدگاههای متفاوت و بعضاً متعارضی درباره آنها اظهار شده است. ماهیت و چیستی علم دینی از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چرا که بر سرنوشت مباحث دیگر مربوط به علم دینی تأثیر میگذارد. کسانی، تنها معنای معقول و مقبول علم دینی را، دینداری عالم دانستهاند، که بر اساس آن، وصف دینی برای علم، مجازی خواهد بود. برخی دیگر، ملاک دینی بودن علم را دینی بودن متعلق و مکشوف علم قلمداد کردهاند که هرگاه عالم به این که مکشوف و متعلق علم، مراد خداوند یا قول و فعل الاهی است ایمان داشته باشد، علم دینی خواهد بود. استنباط نظریههای علمی از منابع دینی، دینی و الاهی بودن انگیزه و اراده عالم، ارتباط و هماهنگی طبیعت شناسی با علم مابعدالطبیعه، سازگاری نظریههای علمی با آموزهها و تعالیم دینی، یا مخالف نبودن آنها با آموزهها و تعالیم دینی، ملاکهای دیگری است که برای دینی بودن علم بیان شده است، عدهای نیز دینی بودن جهانبینی عالم را ملاک دینی بودن علم شمردهاند که بر فرضیههای علم، یا تعبیر و تفسیر دادهها و یافته علمی، یا جهتگیری عملی عالمان، یا بینش و نگرش عالم به موضوع مورد پژوهش و روش پژوهش علمی و سرانجام نتیجه تأثیر میگذارد. در نوشتار پیشرو، این دیدگاهها نقل و نقد شده و دیدگاه مورد قبول تبیین گردیده است.حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122Hawking and the World Self-Sufficiency, a Critical Studyهاوکینگ و خودبسندگی جهان؛ بررسی و نقد415361729FAحمیدرضا شاکرینJournal Article20180509Hawking, the contemporary physicist and cosmologist, has tried to argue Self-sufficiency of the World and its needlessness to God, by using some of the new cosmological theories. However, the present article, by asking help of the Almighty God, is to dispute his arguments in this field. The final result is that the ideas and reasons developed by Hawking are not scientifically authentic; nor do they indicate to what he has tried to prove.هاوکینگ، فیزیکدان و کیهانشناس معاصر، در شماری از آثار خود کوشیده است تا با استفاده از پارهای نظرات کیهانشناختی و ارائه نظریاتی جدید در این عرصه، بر خودبسندگی جهان و بینیازی آن از خدای جهان آفرین استدلال کند. مقاله حاضر بنای آن دارد که مدعا و استدلالات او را در این زمینه به بحث بنشیند. سرانجام تحقیق این است که گمانهها و مستندات هاوکینگ نه از ارزش و اعتبار علمی برخوردار است و نه بر فرض صحت و اعتبار، بر مطلوب وی دلالت میکند.حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122Grades of Divine Action from Viewpoint of Philosophers and Theologians of Isfahan School, particularly Mulla-Sadra and Mulla Saleh Mazandaraniمراتب فعل الاهی از دیدگاه فلاسفه و متکلمان مکتب اصفهان (با تأکید بر آراء صدر المتألهین و ملا صالح مازندرانی)557861730FAمهدی عباس زادهالهام میراحسنیJournal Article20180509Divine action, creation and sustenance of creatures, has seven grades given Quranic verses. Form other hand, immutability of God is one of the doctrines of Quran, religious leaders, finding of reason and therefore is according to rational and revealed demonstrations. Accordingly, establishment of existence of several grades in divine action must not be led to ascription of divine essence to immutability and his actions to temporality. Mulla-Sadra and Mulla Saleh Mazandarani, who are respectively from philosophers and theologian of Isfahan school, have put forward their reasons for proving grades in divine essence based on Quranic verses and narrations. Relying on their rational bases, Mulla-Sadra and Mulla Saleh Mazandarani have developed different theories on conventionality or reality of grades of divine action, possibility or impossibility of temporality of some divine actions, and that these grades are from attributes of essence or attributes of action of God. However, both have had the same opinion respecting the relation between sins of servants and free will, and the status of existing evils in the natural world. This subject is a corollary of the grades of divine action. This article intends to explain the viewpoints of philosophers and theologians of Isfahan school in the matter of grades of divine action and explanation of results and requirements of each viewpoint.بر اساس آیات قرآن و روایات، فعل الاهی، یعنی آفرینش و بقای موجودات، دارای هفت مرتبه (مشیت، اراده، قدر، قضا، اذن، کتاب و اجل) است. از سوی دیگر، ثبات و تغییرناپذیری خدا نیز از آموزههای قرآن و پیشوایان دین و یافتههای عقل و لذا مطابق با براهین نقلی و عقلی است. لذا اثبات وجود مراتب در فعل الاهی نباید منجر به اتصاف ذات خدا به تغییرپذیری و اتصاف فعل الاهی به زمانمندی گردد. صدرالمتألهین شیرازی و ملاصالح مازندرانی که به ترتیب از فلاسفه و متکلمان مهم مکتب اصفهان هستند، دلایل و مستدلات خود را بر اثبات مراتب در فعل الاهی، ناظر به آیات قرآن و روایاتمعصومین(، مطرح کرده و با تکیه بر مبانی فکری و عقلی خود، دیدگاهها و نظرات متفاوتی را درباره اعتباریت یا حقیقت مراتب فعل الاهی، امکان یا عدم امکان زمانمندی برخی از افعال الاهی و اینکه آیا این مراتب جزء صفات ذات خدا هستند یا جزء صفات فعل او، مطرح کردهاند. اما هر دو دسته، نظر واحدی درباره نسبت معاصی بندگان با اختیار انسانی و درباره وضعیت شرور موجود در عالَم طبیعت داشتهاند و این بحث از فروع مبحث مراتب فعل الاهی است. نوشتار حاضر، در صدد شرح دیدگاههای فلاسفه و متکلمان مکتب اصفهان، در بحث از مراتب فعل الاهی و تبیین نتایج و استلزامات هر یک از این دیدگاهها است.حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122Globalization and its Role in Appearance of Imam Mahdiجهانی شدن و نقش آن در زمینهسازی ظهور7910061735FAامید درویشیرحیم کارگرJournal Article20180509Explaining some characters of economical dimension of globalization, this paper indicates to industrial and technological developments, evolution in transport, formation of hardware and software factors in economic development and failure of international economic institutions in economic growth. These characteristics, from one hand, provide requirements for establishment of a global government and, from other hand, they make people disappointed from action of heads of globalization and revolt against them and accept the culture of the belief in the savor.
From political aspect, this paper has dealt with some characteristics of globalization like weakening of national sovereignty, forming of international political institutions, enhancement of political awareness, impairment of international borders and despairing international society over global political systems. These traits have made practical grounds for acceptance of the idea of a global government seeking justice. Likewise, in cultural aspect, this paper covers the matter of growth of networks, digital technologies, removal of cultural borders and encountering various cultures in global area. These make a suitable ground for presenting information regarding the personality of Imam Mahi and acquaintance with actions and programs of Imam Mahdi.در این نوشتار با بیان برخی ویژگیهای بُعد اقتصادی جهانیشدن، به پیشرفت صنعت و تکنولوژی، تحول در حمل و نقل، شکلگیری عوامل سخت افزاری و نرم افزاریِ شکوفایی اقتصادی، و همچنین ناکامی نهادهای اقتصادی بینالمللی در شکوفایی اقتصادی اشاره شده است. این ویژگیها از طرفی مقدمات فنی تشکیل حکومتی جهانی را فراهم نموده، و از طرف دیگر باعث مأیوس شدن جامعه بشری از اقدامات داعیه داران جهانیشدن، و خیزش علیه آنها و پذیرش فرهنگ منجی باوری میگردد.<br /> در بُعد سیاسی نیز به برخی ویژگیهای جهانیشدن از قبیل تضعیف حاکمیت ملی، شکلگیری نهادهای سیاسی بین المللی، افزایش آگاهیهای سیاسی، کمرنگ شدن مرزهای بینالمللی و سرخوردگی جامعه جهانی از نظامهای سیاسی دنیا اشاره شده است. این ویژگیها باعث شدهاند تا زمینههای عملی پذیرش نظریه حکومت جهانی عدالتمحور در اذهان جهانیان بیش از پیش فراهم شود.<br /> همچنین در بعد فرهنگی، به گسترش شبکههای ارتباطی، فنآوریهای رسانهای، از میان رفتن مرزهای فرهنگی، و رویارویی فرهنگهای متنوع در عرصه جهانی اشاره شده، که این ویژگیها، بستری مناسب جهت آگاهیبخشی جهانی نسبت به شخص و شخصیت امام زمان. و آشنایی با اقدامات و برنامههای حکومتی امام عصر. را فراهم نموده است.حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122A Review of the Matter of Status of Words in Science of Osoul and its Relation to Hermeneuticsبررسی مسأله اصولی احوال الفاظ و ارتباط آن با هرمنوتیک10112761736FAعبدالحسین خسروپناهمهدی نجفی مقدمJournal Article20180509The matter of status of words is an important part of topics of science of Osoul. This issue has a long history in books of Shia scholars of Osoul and has passed various developments. The importance of this issue lies in understanding of meaning and reference of Quranic verses and the narrations, and consequently in deducing of religious laws from Quran and Ahadith. From other hand, one of the sciences developed in the west and includes several theories and schools is hermeneutics which is the science of understanding texts and other human enterprises. Hermeneutics has passed three tendencies: classic, romantic and philosophical. The matter of words in Osoul has relation with all these tendencies, though its relation to the classic and romantic one is more clear and serious. Though a big part of theological topic is driven from revealed sources (Quran and narration), the matter of words as well as hermeneutics have a pivotal role in this part of theological discussionsبحث درباره الفاظ و احوال آن، بخش مهمی از مباحث اصول فقه را به خود اختصاص داده است. این مسأله در آثار عالمان شیعه در اصول فقه، تاریخی کهن داشته و تطوراتی را پشت سر گذاشته است. اهمیت این مباحث بدان جهت است که در فهم معانی و مدالیل آیات و روایات، و در نتیجه در استنباط احکام شرعی از کتاب و سنت، نقش به سزایی دارد. از سوی دیگر، یکی از دانشهایی که در غرب مطرح شده و آراء و مکاتب مختلفی در آن اظهار گردیده، دانش «هرمنوتیک» یا فن فهم متون و دیگر آثار انسانی است. علم هرمنوتیک سه رویکرد کلاسیک، رمانتیک و فلسفی یا مدرن را پشت سر گذاشته است. مسأله اصولی احوال الفاظ با هر سه رویکردِ هرمنوتیک ارتباط دارد؛ گرچه ارتباط آن با هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک، نمایانتر و جدیتر است. از آنجا که بخش عظیمی از مباحث کلامی از منابع نقلی (کتاب و سنت) تغذیه میشود، بحث احوال الفاظ و نیز مباحث هرمنوتیک در این بخش از مباحث کلامی، نقش تعیین کننده دارد.حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922610320171122The Reaction of Theologians to The Raised Challenges from Ptolemaic Systemواکنش متکلمان در برابر چالشهای برخاسته از هیئت بطلمیوسی12914561737FAرسول رضویرضا دارینیJournal Article20180509Hellenic- Greek works have entered Islamic world since the beginning of Umayyad caliphate in the first century (A.H), and at the time of the first Abbasid Caliphate have been recognized; then translation of new books of Hellenic- Greek civilization developed in a new organization called Bayt al-Hekmah. Of the works translated is the book of Ptolemaic System that entered scientific academia very soon after its translation to Arabic and affected enormous scientific subjects in various fields like theology. Ptolemaic System challenged and influenced subjects like cosmology, miracles of the prophet (p.b.u.h), eschatology, etc. and it had and important impact on explanation and establishment of theological topics. Reviewing theological books of Imamiyah theologians, it gets clear that this inspiration has had different manifestations. That is, in some issues like the number of heaven, seven heaven of paradise was accommodated with nine Ptolemaic spheres, and is some other matters, like ascension of the prophet, splitting of the moon, returning of the sun, the blowing by Israfil, Ptolemaic System was denied and refuted. However, there were some novel ideal put forward, like Hurqala’ee body, which advanced afterwards new theological theories. Finally, some bravely interpreted and changed some parts of Ptolemaic system, like the issue of breaking and mending of nine spheres which was excluded in the last sphere (Atlas).ورود آثار علمی تمدن یونانی- هلنی از آغاز خلافت اموی در قرن اول هجری آغاز شد، و در دوره اول خلافت عباسی شکلی رسمی یافت، و ترجمه آثار مکتوب تمدن یاد شده زیر نظر سازمانی جدید که بیشتر به نام بیت الحکمة شناخته میشد، رشد و توسعه بیشتری پیدا کرد. از جمله این آثار ترجمه شده میتوان به ترجمه هیئت بطلمیوسی اشاره کرد، که به زودی بعد از ترجمه به زبان عربی، وارد مجامع علمی در جهان اسلام شد، و بر مباحث علمی در رشتههای مختلف، از جمله علم کلام، تأثیر گذاشت، و در زمینههای مختلف جهان شناسی، معجزات رسول الله$، فرجام شناسی و... به چالش آفرینی یا باورسازی اعتقادی پرداخت، و به عنوان عنصری موثر در تبیین و اثبات بحثهای کلامی نقش آفرینی کرد. در بررسیهای صورت گرفته و با مراجعه به متون کلامی متکلمان امامیه معلوم میشود که این تأثیرگذاری نمودهای متفاوتی داشته است؛ به این معنا که در برخی مباحث مانند مبحث تعداد آسمانها باعث تطبیق هفت آسمان مورد نظر قرآن بر افلاک نُه گانه بطلمیوسی شد، و در برخی دیگر مانند مبحث معراج، شق القمر، رد الشمس و صور اسرافیل، آموزه بطلمیوسی ابطال و انکار گشت. البته گاهی نیز ابداعات جدیدی همچون بحث جسم هورقلیایی را به دنبال داشت که بعدها در پیدایش برخی گرایشهای کلامی بی تأثیر نبود، و عدهای را نیز بر آن داشت که جسورانه به تأویل و تغییر بخش هایی از هیئت بطلمیوسی بپردازند؛ به عنوان مثال، مسئله خرق و التیام افلاک نُه گانه را منحصر در فلک آخر (اطلس) سازند.