حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521The Role of Certainty in The Argument from Designجایگاه یقین در برهان نظم931125917FAعلی ربانی گلپایگانیاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20210209One of the rational ways of knowing God that is understandable to the general public is thinking about the phenomena of the natural world, which in various aspects (coming into being or huduth, movement, etc.) can be a way for man to know the creator of the world. One of the most prominent and apparent of them is the order and precision that governs the world. From the argument from design, various accounts have been presented, one of which is based on the law of probability. The martyred professor Morteza Motahari has given this account of the argument from design in his works, just as he has also explained it according to the law of congruity of cause and effect. Certainty arising from the argument from design according to the law of probability is epistemological and logical certainty, not psychological certainty which has no logical or epistemological value. Of course, this certainty is not certainty in the specific sense that exists in Awwalliyyat (primary propositions) and Fitriyyat (natural propositions), rather it is a certainty at the level of Mutawatirat (widely reported propositions), Tajribiyyat (empirical propositions), and Hadsiyyat (inspired propositions). But the certainty resulting from the argument from design according to the law of congruity of cause and effect is certainty in the special sense and is equivalent to the certainty of logical Awwalliyyat (primary propositions) and Fitriyat (natural propositions). In this article, the two accounts of the argument are explained and examined, and the objections to the account of the argument from design according to the law of probability are answered.یکی از راههای فکری خدا شناسی که برای عموم انسانها قابل فهم است، تفکر در پدیدههای عالم طبیعت است که از جهات گوناگون (حدوث، حرکت و...) میتواند راهگشای انسان در شناخت آفریدگار جهان باشد. یکی از برجستهترین و نمایانترین آنها، نظم و اتقان حاکم بر جهان است. از برهان نظم، تقریرهای مختلفی ارائه شده است که تقریر آن بر پایه قانون احتمالات، از آن جمله است. استاد شهید مطهری در آثار خود به تبیین این تقریر از برهان نظم پرداخته است؛ چنانکه آن را بر اساس قانون سنخیت علی و معلولی نیز تقریر و تبیین کرده است. یقین حاصل از برهان نظم بر پایه قانون احتمالات، یقین معرفتشناختی و منطقی است، نه یقین روانشناختی که فاقد اررش منطقی و معرفتشناختی است. البته، یقین مزبور، یقین بالمعنی الاخص که در اولیات و فطریات وجود دارد نمیباشد، بلکه یقینی است در تراز یقین موجود در متواترات، تجربیات و حدسیات. اما یقین حاصل از برهان نظم بر اساس اصل سنخیت، یقین بالمعنی الاخص و همپایه یقین در اولیات و فطریات منطقی است. در این نوشتار، دو تقریر مزبور از برهان، تبیین و بررسی شده و به اشکالاتی که بر تقریر برهان نظم بر اساس قانون احتمالات وارد شده، پاسخ داده شده ا ست.https://www.kalamislami.ir/article_125917_acdc5a456b759a10fa65c078250188d2.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521An Analysis of the Epistemological Foundations of Mohammad Arkoun on the Language of the Qur'anنقد و بررسی مبانی معرفتشناختی محمد ارکون درباره زبان قرآن3350126524FAمحمد شکریاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی سهند تبریزمحمد درگاه زادهاستادیار گروه دروس عمومی و معارف دانشگاه بنابصفر نصیریاندانش آموخته دکتری معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران و سطح 3 حوزه علمیهJournal Article20210217Mohammad Arkoun is one of the pioneers of contemporary Islamic modernism in the Islamic world who does not accept traditional methods in Islamic and Quranic research and calls for a fundamental change in this field. According to his epistemological views, first of all, thought and knowledge which is the product of language are tangible as social action; secondly, the dualities raised in Islamic reason, such as faith and disbelief, are not sacred; third, we must move towards the unconsidered aspects of the Islamic intellect, such as the role of imagination and myth in the text. On the other hand, according to his views on Quranic studies, first of all, the language of the Qur'an is mythical; secondly, part of the text of the current Qur'an is ambiguous, ideological and interpretive. The present article has criticized these principles and exposed their inaccuracies.محمد ارکون از پیشتازان نواندیشی معاصر در دنیای اسلام است که روشهای سنتی در پژوهشهای اسلامی و قرآنی را برنمیتابد و خواستار تحول بنیادین در این زمینه است. بنابر آرای معرفتشناختی وی، اولاً اندیشه و دانش، محصول زبان به عنوان یک کنش اجتماعی محسوس است؛ ثانیاً دوگانههای مطرح شده در عقل اسلامی، مثل ایمان و کفر، تقدسی ندارند؛ ثالثاً باید به سوی نااندیشدههای عقل اسلامی مثل نقش خیال و اسطوره در متن، حرکت کرد. از سوی دیگر، بنابر آرای قرآنشناختی او، اولاً زبان قرآن، اسطورهای است؛ و ثانیاً بخشی از متن قرآن کنونی، دوگانه انگارانه، ایدئولوژیکی و تفسیری است. نوشتار حاضر، این مبانی را به نقد کشیده شده و نادرستی آنها را عیان کرده استhttps://www.kalamislami.ir/article_126524_0468ef4bdc5d8805974f8c5d38786224.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521Examining the Meaning of the Verses of the Sincere (Ayat Al-Mukhlasin) on the Infallibility of the Prophetsبررسی دلالت آیات مخلَصین بر عصمت پیامبران5175126525FAناصر صحرانورددانش پژوه دکتریمحمد ذوقی هریساستاد حوزهJournal Article20210217Although Muslims disagree on the scope of the infallibility of the prophets(pbut), they agree on their infallibility in a general sense based on rational and textual proofs. Among the textual evidences of this claim are the verses of the sincere (Ayat Al-Mukhlasin), such as verses 82 and 83 of Surah Sad and verse 24 of Surah Yusuf. There are different views about the implication of these verses on the infallibility of the prophets (pbut) which are: infallibility from sin, infallibility from polytheism, absolute infallibility in all levels, and non-implication of infallibility. The correct view is that the verses of the sincere (Ayat Al-Mukhlasin) indicate the infallibility of the divine prophets in all fields except infallibility in receiving revelation and the infallibility of Munaffarat e Bastigan (what makes people hate them and their relatives), and other views are either wrong or incomplete. By proving the preferred view and answering the objections, the invalidity of other views is proved.هر چند مسلمانان در گستره عصمت انبیاء( اختلاف نظر دارند، لکن بر اساس ادله عقلی و نقلی به عصمت فی الجمله همه آنان معتقدند. از جمله ادله نقلی این ادعا، آیات مخلَصین است، مانند آیات 82 و 83 سوره ص و آیه 24 سوره یوسف. درباره دلالت این آیات بر عصمت انبیاء( دیدگاه های متفاوتی مطرح شده است که عبارتند از: عصمت از معصیت، عصمت از شرک، عصمت مطلقه در تمام مراتب و عدم دلالت بر عصمت. دیدگاه صحیح این است که آیات مخلَصین، بر عصمت پیامبران الهی در همه زمینهها غیر از عصمت در مقام وحی و عصمت از منفّرات بستگان، دلالت دارد و سایر دیدگاهها یا اشتباه بوده و یا از جامعیت برخوردار نیستند. با اثبات دیدگاه برگزیده و پاسخ به اشکالات، بطلان سایر دیدگاه ها ثابت می شود.https://www.kalamislami.ir/article_126525_2c66249b5fc81cae7b878f0b2478a438.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521Examining the Relevance of the Tanakh Structure Through the Passage of Timeبررسی سازگاری ساختار تنخ در گذر زمان77100126527FAمحمد رضا صفایی تخته فولادیحوزه علمیه اصفهانمطهره ذوالفقاریدانشگاه قم. دانشکده الهیات و معارف اسلامیJournal Article20210217Tanakh is the sacred book of Judaism and part of the Christian holy book, which is claimed to have the ability to meet the basic needs of mankind, that is, to know the true laws governing human thoughts and behavior throughout history. One way to evaluate this claim is to examine the text of the book, including a content and structural review. One of the methods of structural analysis is to examine the style of expression of propositions, which shows whether the text has the necessary dynamics to respond to its audience or not. Propositions in a text cannot be excluded from two situations: they are either declarative statements or non-declarative statements. In examining this book, it is necessary to examine both types, in order to determine whether this book, in terms of language, has the ability to present its concepts to its audience in a suitable format throughout history or not? Examining the style of expression of declarative and non-declarative statements using the traditional linguistic method, it was found that some of the propositions in these books, such as doctrinal propositions, have the ability to respond to the audience of these books at different times, and some of its other propositions, especially jurisprudential issues, do not have enough ability to express the concepts needed by the audience.تنخ کتاب مقدس یهودیت و بخشی از کتاب مقدس مسیحیت است، که ادعا میشود توانایی پاسخگوئی به نیازهای اصلی بشر یعنی شناخت قوانین حقیقی حاکم بر افکار و رفتارهای انسان در طول تاریخ را دارد، یکی از راههای صحت سنجی این ادعا، بررسی درون متنی این کتاب است که شامل بررسی محتوایی و ساختاری است. یکی از شیوههای بررسی ساختاری، بررسی سبک بیانی جستارهاست، که نشان میدهد متن پویایی لازم برای پاسخگوئی به مخاطبین خود را دارا هست یـا نه؟ گزارههای موجود در یک متن از دو حال نمیتواند خارج شود، جستارهای خبری و جستارهای انشائی، از این رو در بررسی این کتاب، بررسی هر دو گونه بایسته است تا مشخص شود، این کتاب از جهت زبانی توانائی آن را دارد تا مفاهیم خود را در قالبی مناسب در اختیار مخاطب خود در طول تاریخ قرار دهد یا نه؟ که با بررسی سبک بیانی گزارههای خبری و انشائی با استفاده از روش زبانشناسی سنتی مشخص شد برخی از جستارهای این کتابها مانند جستارهای اعتقادی، برای پاسخگوی به مخاطبین این کتابها در طی زمانهای گوناگون توانائی دارند و برخی دیگر از گزارههای آن، به ویژه مسائل فقهی توانایی کافی برای بیان مفاهیم مورد نیاز مخاطب را ندارند.https://www.kalamislami.ir/article_126527_c7f3d9ffee397ab3e9d0f92de828da7c.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521Evaluation of the Elements of the Prophecy of Zoroaster from the Perspective of Islamic Theologyاعتبارسنجی مولفههای نبوت زردشت از نگاه کلام اسلامی101125126528FAرسول رضویاستادیارعلی مصلحدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210217Zoroaster, according to Zoroastrian tradition, went to the court of Kay Goshtasb in western Iran around the sixth or seventh centuries BC and made a claim of prophecy and bringing a new religion; this claim was examined among Islamic scholars and divided the researchers in this field into two groups. Some, with a definite belief, in the prophethood of Zoroaster and reference to the verses and narrations that have spoken about Majus, applying them to Zoroaster, introduced him as one of the prophets with a divine book. Others, relying on Islamic sources and separating Majus and Zoroaster, in a general way raised doubts about the prophethood of Zoroaster. However, what was overlooked when examining the arguments of the two groups was the judgment and evaluation of the prophetic elements of Zoroaster, which was done in this article by referring to the sources of Islamic theology and some contemporary research in a descriptive-analytical manner. And it became clear that the constituent elements of the claim of prophecy of Zoroaster, that is, presenting an ontology contrary to the prophetic teachings, using the acquired knowledge around him, and legislating traditions contrary to the divine religions; also, the invalidity of the claim of a miracle for him and the invalidity of the identification of the book of Zoroaster with the book of the Prophet of the Majus, and the denial of the divine prophets by Zoroaster, when applying the criteria set out in Islamic theology for prophecy, all testify that Zoroaster falsely claimed to be a prophet.زرتشت، بنا بر نقل سنّت زرتشتی در حدود سدههای ششم یا هفتم پیش از میلاد به دربار کی گشتاسب در غرب ایران زمین رفته و ادعای پیامبری و دینآوری کرد؛ این ادّعا در میان دانشمندان اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگران این عرصه را به دو دسته تقسیم کرد؛ عدهای با مسلّم انگاشتن پیامبری زردشت و با استناد به آیات و روایاتی که درباره مجوس سخن گفتهاند و انطباق آنها بر زرتشت، وی را از پیامبران صاحب کتاب معرفی کردند، و برخی دیگر نیز با تمسک به منابع اسلامی و با تفکیک بین مجوس و زرتشت بهصورت اجمالی به نقد پیامبری زرتشت پرداختند. امّا آنچه در هنگام بررسی ادله دو گروه یاد شده مغفول باقی ماند، داوری و اعتبار سنجی مؤلفههای پیامبری زرتشت بود، کاری که در این مقاله با رجوع به منابع کلام اسلامی و برخی تحقیقات معاصرین و به شیوه توصیفی – تحلیلی، انجام شد و معلوم گشت که عناصر تشکیل دهنده نبوت زردشت، یعنی ارائه هستی شناسی مغایر با آموزههای نبوی، بهره بردن از علوم اکتسابی پیرامون خویش و تشریع سنّتهای مخالف با ادیان الهی؛ و همچنین بطلان ادّعای معجزه برای وی و بطلان یکسان انگاری کتاب زرتشت با کتاب پیامبر مجوس، و تکذیب انبیای الهی از سوی زرتشت، به هنگام تطبیق بر معیارهای مطرح شده در کلام اسلامی برای نبوت، همگی گواه بر «متنبّی» بودن زرتشت میباشد.https://www.kalamislami.ir/article_126528_e2b5e62dfb6b979ef569fb0603bf22ef.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922911320200521Theological methodology of Agha Jamal e Khansariروش شناسی کلامی آقا حسین خوانساری(ره)127145126529FAعبدالرحیم سلیمانی بهبهانیدانش آموخته سطح چهار مؤسسه آموزش عالی امام صادق(ع)، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیسید مرتضی موسویدانش پژوه دکتری، مؤسسه آموزش عالی امام صادق(ع)Journal Article20210217The great scholar and researcher, Agha Husayn Kkwansari, (1016-1098 AH) is one of the well-known authors in rational and textual sciences in the eleventh century AH and has many writings about these two branches of knowledge, most of which were written as commentaries on other books. He learned the rational sciences from the great philosopher, Mir Findiriski, (970- 1050 AH) and the major textual sciences from Allama Muhammad Taqi al-Majlisi (1003- 1070 AH). He paid special attention to the role of philosophical intellect, especially the peripatetic school of philosophy in theological discussions. Although Aqa Husayn is later than Mulla Sadra, he was not influenced by his views and is mostly a critic of the issues of Transcendent Wisdom and Mulla Sadra. His theological arguments are based on the peripatetic philosophy. Although his theological arguments include pure intellectual, pure textual, and a mix of both; the share of purely intellectual arguments was more and he paid special attention to rational arguments in rational-textual issues. Of course, he also benefited a lot from textual sciencesعلاّمه محقّق، آقا حسین خوانسارى (١٠١٦- ١٠٩٨ق) از نامآوران علوم عقلى و نقلى در سده یازدهم هجرى و دارای تألیفات فراوانی درباره این دو شاخه معرفتی است، که البته بیشتر این تألیفات به صورت حاشیه بر کتب دیگر نگاشته شده است. وى معقول را نزد حکیم میرفندرسکى (٩٧٠- ١٠٥٠) و عمده منقول را از علاّمه محمّدتقى مجلسى (١٠٠٣- ١٠٧٠) فراگرفت، ایشان به جایگاه عقل فلسفی خصوصا فلسفه مشاء در مباحث کلامی اهتمام ویژهای داشته است. آقاحسین با اینکه از ملاصدرا متأخر است ولی از آرای وی تأثیر نپذیرفت و بیشتر منتقد مباحث حکمت متعالیه و ملاصدرا است. مباحث کلامی او مبتنی بر فلسفه مشاء است. هرچند استدلالات کلامی وی شامل عقلی محض، نقلی محض و تلفیقی است؛ لکن سهم براهین عقلی محض بیشتر بوده و در مباحث عقلی- نقلی به براهین عقلی توجه ویژهای داشته است. البته از نقل نیز فراوان بهره برده است.https://www.kalamislami.ir/article_126529_56b5b8d4c31e4a9574902ea239ea6f7c.pdf