حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522The Functions of Wisdom and traditions in Religious Beliefsکارکردهای عقل و نقل در اعتقادات دینی933101040FAعلی ربانی گلپایگانیاستاد حوزهJournal Article20200109Religious beliefs, as an instrument and a route of knowledge, are three categories. The first category is the pre-revelation beliefs that are proven by the reason. The second category is beliefs which are beyond the intellect, and reached only by the revelation. The third category is the rational-traditional beliefs that both reason has the ability to recognize them and its proving is not based on revelation, and therefore, reason and revelation has ability to recognize them, and both have special functions. In the present article, using the rational analytic method and some traditions, the various functions of reason and revelation in religious beliefs have been explained and researched.اعتقادات دینی، از نظر ابزار و طریق معرفت، سه دستهاند: دسته اول، اعتقادات پیشاوحیانی که اثبات نقل وحیانی متوقف بر آنها، و طریق اثبات آنها منحصر در عقل است. دسته دوم، اعتقاداتی که شناخت آنها از دسترس عقل بیرون است، و طریق معرفت به آنها در انحصار نقل وحیانی است. دسته سوم، اعتقادات دو وجهی یا عقلی- نقلی که هم عقل توانایی شناخت آنها را دارد و هم اثبات نقل وحیانی متوقف بر آنها نیست، در نتیجه، عقل و نقل در شناخت آنها کارسازند و هر یک از آن دو، کارکردهای ویژهای دارند. در نوشتار حاضر، با بهرهگیری از روش تحلیلی عقلی و استنادات نقلی، کارکردهای مختلف عقل و نقل وحیانی در اعتقادات دینی، تبیین و تحقیق شده است.https://www.kalamislami.ir/article_101040_a6ac67f1a7580d6aeff383e5cc0231f0.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522Analyzing the Question of Evil in Master Mesbah's Thoughtتحلیل مسألۀ شر در اندیشه استاد مصباح3558101044FAرضا برنجکارهادی وکیلیعلیرضا بهرامیJournal Article20200109The problem of evil has received many answers in the moral, theological and philosophical fields. From Master Mesbah's point of view, evil is the one truth that has been interpreted and answered appropriately in different fields. Like other scholars of the Sadraism system, he finds a set of answers appropriate to a comprehensive answer to this question along with philosophical and ethical analysis. The key to this solution in the moral evil lies in knowing man and his will and explaining the problem on the basis of relativity. In the philosophical explanation of natural evil, however, the interpretation of why the action of God is fulfilled in a form which is after knowing God is good and understanding evils as subordinate and basing the answer on the fetrah and practical monotheism. This essay seeks to explain these responses, along with a survey of the principles underlying it, as well as an explanation of their innovations.مسأله شر در حوزههای اخلاقی، کلامی و فلسفی با پاسخهای متعددی مواجه شده است. از منظر استاد مصباح شر حقیقت واحدی است که در علوم مختلف تفسیر و پاسخی متناسب با آن دارد. ایشان همانند دیگر اندیشمندان دستگاه حکمت صدرایی، مجموعهای از پاسخها را برای یک پاسخ جامع به این شبهه در کنار تحلیلهای فلسفی و اخلاقی مناسب میداند. کلید این راه حل در شر اخلاقی شناخت انسان و اراده و اختیار او و تبیین مسأله بر پایه نسبیت است. در تبیین فلسفی از شر طبیعی اما، تفسیر چرایی فعل خداوند در زنجیرهای کامل میشود که پس از خیر محض دانستن وجود، تبعی و حِکمی دانستن شرور و نیز ابتناء پاسخ بر فطرت و توحید افعالی، راه حل مسأله به شمار میرود. این نوشته به دنبال تبیین این پاسخها به همراه پی جویی مبانی حاکم بر آن و همچنین تبیین نوآوریهای ایشان است.https://www.kalamislami.ir/article_101044_5ec11d6efb93a4992d2a1b6727f4d34e.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522The Manifestation of Ahlul-Bayt (AS) for Divine Mercy in the Traditions of Amanمظهریت اهل بیت(ع) برای رحمت عام و خاص الهی در احادیث امان5976101048FAمحمد ذوقی هریسمرتضی عالی پورJournal Article20200109In the traditions of Amman, the Ahl al-Bayt are the manifestation of divine mercy. General mercy includes the creation and guidance of the universe, and special mercy includes anatomical guidance and immunity from worldly retribution. The Ahl al-Bayt also has two types of safeguards: One which safeguards the divine mercy and preserves the creatures from impurity, and the other specifies the safest embodiment of the divine mercy and safeguards the human from damnation and misguidance. Being the channel of divine grace is the meaning of safeguard from damnation, and by their Exalted Being, the whole being derives and receives from God. Safeguard from misguidance means the world get divine guidance by them and those who accept their guardianship can receive the divine guidance and direct guidance of God. The immunity from retribution could be considered in two forms, one being that they have abolished the worldly torment of the community, and the other being immune from the Hereafter because of the intercession of the Prophet (peace be upon him) in the Hereafter.در احادیث امان، اهل بیت: مظهر رحمت عام و خاص الهی هستند. رحمت عام شامل خلقت عالم و هدایت آنها است، و رحمت خاص شامل هدایت تشریعی و مصونیت از عذاب و هلاکت دنیوی و اخروی است. اهل بیت: نیز دو گونه امان دارند: یکی امان عام که مظهر رحمت عام الهی و سبب مصون ماندن موجودات از عدم و ضلالت میگردد، و دیگری امان خاص که مظهر رحمت خاص الهی و سبب مصون ماندن انسان از ضلالت و گمراهی در وصول به شریعت و امان آنها از عذاب دنیوی و اخروی (شفاعت) است. امان از عدم یعنی اهل بیت: مجرای فیض الهی هستند و به یمن وجود آنها است که کل هستی از خداوند تبارک و تعالی هستی گرفته و میگیرد، و امان از ضلالت یعنی هدایت الهی از طریق آنها در عالم ساری و جاری است و کسانی که ولایت آنها را بپذیرند در طریق هدایت الهی و صراط مستقیم خداوند قرار میگیرند. امان بودن اهل بیت: از عذاب نیز به دو صورت مجسم شده است؛ یکی اینکه به یمن وجود آنها عذاب دنیوی از امت رفع و دفع شده، و صورت دیگر اینکه به سبب شفاعت اهل بیت: در آخرت از عذاب اخروی مصونیت مییابند.https://www.kalamislami.ir/article_101048_b85d99b4d8e8cb3e0912d3a3cf46af46.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522The potential or actual knowledge of the infallible Imamشأنی یا فعلی بودن علم امام معصوم7791101051FAمحمد فرضی پوریانJournal Article20200109The sphere of the knowledge of the Imam is one of the most important topics of the Imamate which has been discussed between Islamic theologians for a long time. The Imam's theologians agree that the Imam must have a comprehensive knowledge of the teachings of religion, but they don’t have any agreement with the knowledge of the Imam about the facts of the universe and of the past, present and future events, and about the heart of human beings, news of Purgatory, Resurrection, etc. Those who believe in the vast knowledge of the Imam in all matters also disagree on the potential or actual of the Imam's knowledge and are divided into two groups. These two views are based on two categories of narrations that have been quoted about the knowledge of Imam. In the present article, these two categories of narrations have been studied and documented.گستره علم امام، یکی از مهمترین مباحث امامت است که از دیر زمان مورد بحث و گفتوگو بین متکلمان اسلامی بوده است. متکلمان امامیه در اینکه امام باید از علمی جامع و کامل نسبت به معارف و احکام دین برخوردار باشد، اجماع دارند، اما در اگاهی امام از حقایق عالم تکوین و حوادث گذشته، حال و آینده، باطن انسانها، اخبار برزخ، قیامت و... اختلاف دارند. آنان که به علم گسترده امام در همه مسایل تکوین و تشریع معتقدند نیز در فعلی یا شأنی بودن علم امام اختلاف دارند و به دو گروه تقسیم شدهاند. این دو دیدگاه بر اساس دو دسته روایاتی است که درباره علم امام نقل شده است. در نوشتار پیش رو، این دو دسته روایات از حیث سند و دلالت بررسی و تحقیق شده است.https://www.kalamislami.ir/article_101051_f33e37a27d915712d0252a53accd91ed.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522The present existence of Heaven and Hellوجود فعلی و مکان بهشت و دوزخ93115101052FAاحمد شجاعیJournal Article20200109One of the important doctrines of belief in religious sources is the existence of Heaven and Hell, of course, Islamic scholars have discussed Heaven and Hell from various angles, in which this article only discusses the present existence of Heaven and Hell and its place. There are two main views on the present existence of Heaven and Hell: Most Islamic scholars believe in the present existence of Heaven and Hell, relying on numerous quranic and narrative reasons. Others, of course, deny their present existence by criticizing their positive reasons, and some of their rational and transcendental reasons, and believe that God will create Heaven and Hell in the resurrection. Views on the position of Heaven and Hell are also different; some have stopped and attributed their knowledge to God; but others have considered heaven above heaven and hell at the bottom of the earth, and some believe that heaven and hell is at the heart of this universe.یکی از آموزههای مهم اعتقادی که در منابع دینی به آن پرداخته شده، وجود بهشت و دوزخ است، البته دانشمندان اسلامی بهشت و دوزخ را از زوایای گوناگون مورد بحث قرار دادهاند که در این مقاله تنها وجود فعلی بهشت و دوزخ و جایگاه آندو مورد بحث قرار میگیرد. در باره وجود فعلی بهشت و دوزخ دو دیدگاه عمده مطرح شده است: غالب دانشمندان اسلامی با تمسک به دلایل متعدد قرآنی و روایی، به وجود فعلی بهشت و دوزخ معتقد شدهاند. برخی دیگر البته با نقد دلایل مثبتان، و طرح پارهای از دلایل عقلی و نقلی، وجود فعلی آن دو را انکار کرده و براین باورند که خداوند بهشت و دوزخ را در قیامت خلق خواهد کرد. در مورد جایگاه بهشت و دوزخ نیز دیدگاهها متفاوت است؛ برخی در این مسأله توقف کرده و علم آن را به خدا واگذار کردهاند؛ اما برخی دیگر، بهشت را فوق آسمانها و دوزخ را در قعر زمین دانستهاند، و عدهای نیز بر این باورند که بهشت و دوزخ در باطن این عالم قرار داردhttps://www.kalamislami.ir/article_101052_0b55479e381d0179c46482ef6504e22a.pdfحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)فصلنامه کلام اسلامی2322-45922810920190522Theological Methodology of Mohaghegh Ardabiliروش شناسی کلامی محقق اردبیلی117134101054FAمحمد رضا امامی نیاعادل فرساددوستJournal Article20200109saint Ardebili is one of the Shiite scholars in addition to his piety. Alongside legal discussions and research, he has also devoted his work to the doctrines of faith, and his book "Interpretation on the new sharh Altajrid" is his most important theological work. He has used rational-narrative method in theological discourse and has substantiated many of the discussions with rational arguments and uses the method of interpretation in the incompatibility between reason and narration, while at the same time using various narratives. He uses various related sciences in his theological research and does not favor fairness in the face of the opinions of others.مقدس اردبیلی، از علمای به نام شیعه است که علاوه بر مقام شامخ علمی، در زهد و ورع و تقوی ضرب المثل است. ایشان، در کنار مباحث و تحقیقات فقهی، به مباحث اعتقادی نیز اهتمام داشته و کتاب «الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» مهمترین اثر کلامی او است. وی در مباحث کلامی روش عقلی- نقلی داشته و بسیاری از مباحث را با براهین عقلی اثبات کرده و در ناسازگاری بین عقل و نقل، از روش تأویل استفاده میکند، و در عین حال در جاهای مختلف از روایات بهره میگیرد. او در پژوهش های کلامی خود از علوم مختلف و مرتبط استفاده کرده و در مواجهه با آراء دیگران جانب انصاف را فرو نمیگذارد.https://www.kalamislami.ir/article_101054_e8021e6b48a429228f8999f34c8236c2.pdf