حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
بررسی تطبیقی انتقادی چگونگی کاربست عقل به مثابه منبع در عقاید دینی، در کلام عقلی و تفکیکی
9
25
FA
حمید رضا
شاکرین
دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
عقل و خرد یکی از منابع مهم معرفت اعتقادی است و روش کاربست آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. تاریخ علم کلام شاهد جریانات مختلفی در این زمینه بوده است. آنچه در این مقاله دنبال میشود نگاهی به رویکرد کلام دیرپای عقلی / فلسفی در سنت فکری تشیع، و دیگری جریان نوپای کلام تفکیکی و سنجش آن دو است. روش تحقیق در این بحث، اسنادی و تحلیلی است و ماحصل آن این است که فارغ از برخی اختلافات مصداقی، رویکرد تفکیکی، در صورت گریز از عقل استدلالی و ضوابط منطقی، تهی از هرگونه پشتوانه معتبری بوده و سرانجام به ندانمگویی و بنبست معرفتی خواهد انجامید.
عقل,عقل نوری,قیاس برهان,کلام عقلی,نگره تفکیک
https://www.kalamislami.ir/article_86118.html
https://www.kalamislami.ir/article_86118_5f7a3684a89d7b2e68939dcd091f1588.pdf
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
تحلیل انتقادی مبانی معرفتی وهابیت با تاکید بر روش و آراء آیت الله سبحانی
27
51
FA
محمد باقر
پور امینی
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مبانی معرفتی وهابیت بر محور اسلوب نقلی و نفی اسلوب عقلی استوار است. سلفیان وهابی به عنوان سرسخت ترین عقل گریزان، علاوه بر عدم پذیرش عقل به مثابه یک منبع مستقل شناخت در کنار کتاب و سنت، در اصل توانایی عقل برای فهم دین و کاربرد آلی آن تاملاتی داشته، نقش عقل را به مثابه ابزار، فهمنده و مفسر کتاب و سنت نمیپذیرند. در نگاه نص گرایان سلفی حجیت ظاهر کتاب و سنت، نفی تاویل متشابه و حجیت فهم صحابه نیز به عنوان روش های شناخت تلقی میگردد که در خدمت معنا شناسی این جریان فکری قرار میگیرد.<br /> در این نوشتار برای تحلیل انتقادی مبانی معرفتی وهابیت بر روش آیت الله سبحانی تکیه میشود، ایشان به عنوان یک متکلم عقل گرا در مباحث کلامی، نقش ممتازی را در مواجهه با وهابیت ایفا نموده و مبانی معرفتی آنان را نقد کرده است. وی افزون بر استفاده از روش های عقلی، از مبانی مورد پذیرش مخالفان خویش همچون نقل نیز سود جسته است.
وهابیت,آیت الله سبحانی,معرفت نقلی,معرفت عقلی,شناخت معنا
https://www.kalamislami.ir/article_86119.html
https://www.kalamislami.ir/article_86119_902bcc6ad29900a1b9f47a48530bb221.pdf
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
تلازم هدایت الهی و عصمت انبیاء از دیدگاه علامه طباطبایی و پاسخ به اشکالات
53
67
FA
علی
فقیه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
alifaghih313@gmail.com
علامه طباطبایی عصمت انبیاء از معصیت را به وسیله دلیل «تلازم هدایت الهی و عصمت» اثبات میکند. این دلیل از ابتکارات علامه است که با استفاده از تفسیر قرآن به قرآن و قرار دادن چند دسته از آیات، عصمت انبیاء از گناه را اثبات کرده است. مسئله این است که دیدگاه ایشان در جهت اثبات عصمت به وسیله این دلیل چگونه است، و آیا اشکالات مطرح شده بر آن وارد است یا خیر؟ استدلال ایشان متشکل از سه مقدمه برگرفته از آیات قرآن است: 1. انبیاء مهتدی به هدایت الهی هستند 2. هیچ نوع ضلالتی متوجه هدایت یافتگان به هدایت الهی نیست 3. هر معصیتی ضلالت است. نتیجه: انبیاء از معصیت که ضلالت است معصوماند. این مقاله در صدد است که با استفاده از روش تحلیل و توصیف، به تبیین این دلیل و پاسخگویی به اشکالات آن پرداخته و نشان داده است که اشکالات مطرح شده بر این دلیل، وارد نمیباشد.
عصمت,هدایت,معصیت,علامه طباطبایی
https://www.kalamislami.ir/article_86120.html
https://www.kalamislami.ir/article_86120_5abe3b1e29a7b4c2219cd410973d6228.pdf
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
حقیقت «علم الکتاب» و آگاهی ائمه(ع) از آن
69
86
FA
علی
ربانی گلپایگانی
استاد حوزه
kalamcenter@yahoo.com
مسلم
زمانیان
دانش آموخته سطح 4 مؤسسه امام صادق(ع)
«کتاب» در قرآن کریم کاربردهای متعددی دارد. یکی از این کاربردها «علم الکتاب» است، این تعبیر دوبار در قرآن استعمال شده است؛ یک بار در مورد کسی که بخشی از «علم الکتاب» را دارا بوده، و یک بار در مورد کسی که از تمام «علم الکتاب» آگاه بوده، و بر رسالت پیامبر(ص) در برابر مشرکین گواهی میدهد. در تعیین منظور از «کتاب» و حقیقت آن اختلاف شده که آیا مراد، لوح محفوظ است، یا کتب آسمانی پیشین، و یا قرآن کریم؛ و نیز عالم به تمام «علم الکتاب» آیا خداوند است، یا جبرئیل، یا علمای اهل کتاب، یا ائمه:. با تحلیل و بررسی آیات و روایات روشن میشود که منظور از علم الکتاب همان حقیقت قرآن کریم است که هم در لوح محفوظ بوده، و هم جامع کتاب آسمانی است؛ و مصداق آگاهان از تمام «علم الکتاب» هم بعد از پیامبر6، ائمه اطهار: هستند.
علم الکتاب,لوح محفوظ,علم امام
https://www.kalamislami.ir/article_86123.html
https://www.kalamislami.ir/article_86123_ba8103d5930acfc4a1cce3b1098e4092.pdf
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
دلالت آیه «و تعیها أُذُن واعیة» بر امامت حضرت علی(ع) و پاسخ به شبهات ابن تیمیه
87
108
FA
مهدی
فرمانیان
دانشیار دانشگاه ادیان مذاهب
m.farmanian@chmail.ir
رضا
پور علی سرخه دیزج
دانش آموخته سطح سه مرکز تخصصی علم کلام
pooralirrr@gmail.com
بر اساس روایات شیعه و اهل سنت و نیز دیدگاه مفسران اسلامی، مراد از «أُذُن واعیة» (گوش شنوا) در آیه دوازدهم سوره حاقه حضرت علی(ع) است. به اعتقاد مفسران فریقین تطبیق «أُذُن واعیة» بر حضرت علی(ع) بر کمال علم و دانش آن حضرت دلالت دارد، از اینرو علمای امامیه آیه شریفه «و تعیها أُذُن واعیة» را یکی از دلائل نقلی امامت آن حضرت دانستهاند. ابن تیمیه حدیث دال بر نزول آیه مذکور در شان حضرت علی(ع) را دروغ پنداشته و گفته است «أُذُن واعیة» اختصاص به ایشان نداشته و هر کسی میتواند با اطاعت از فرامین الهی مصداق آن باشد. ابطال این دو مدعای ابن تیمیه و اثبات استواری استدلال به این آیه شریفه، موضوع پژوهش این نوشتار است.
ابن تیمیه,أُذُن واعیة,امامت حضرت علی(ع),حدیث متواتر
https://www.kalamislami.ir/article_86125.html
https://www.kalamislami.ir/article_86125_93f367d58d2d14802d5dbe05277231f8.pdf
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
27
106
2018
06
22
روششناسی کلامی برادران کفعمی
109
130
FA
عبدالرحیم
سلیمانی بهبهانی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
soleimani@isca.ac.ir
محمد حسن
بشیری
دانش پژوه سطح 4، مؤسسه آموزش عالی امام صادق(ع)
شیخ ابراهیم و شیخ احمد دو برادر از خاندان کفعمی در قرن نهم و اوایل قرن دهم هستند. گرچه شیخ ابراهیم اثر مستقل کلامی ندارد؛ اما میتوان اندیشههای کلامی او را از دیگر آثارش بهخصوص «المقام الأسنی فی شرح الأسماء الحسنی» به دست آورد. شیخ ابراهیم با بیان توقیفی بودن اسماء الهی و تبیین هماهنگی وحدت ذات الهی با کثرت صفات، به توضیح صفات الهی پرداخته است؛ توضیحاتی که با تبیینهای عقلی مسئله قابل تطبیق است. او همچنین بر مطالعهی آفرینش حکیمانهی خدای سبحان تاکید دارد. شیخ احمد با تألیف «معارج الأفهام إلی علم الکلام» اندیشههای کلامی خود را ارایه کرده است. وی در تبیین مسایل اعتقادی از اصول و قواعد منطقی و فلسفی بهره گرفته و روش استدلالی او به صورت تلفیقی و با استفاده از عقل و نقل سامان یافته است؛ به اینصورت که مستدلشدن یک مسئلهی کلامی یا به عقل است، یا به نقل، و یا به هر دو. شیخ احمد با این الگو دلیل هر مسئله را اقامه کرده است. او در بسیاری از مسایل اختلافی میان متکلمان و فیلسوفان، همرأی با متکلمان است.
ابراهیم کفعمی,احمد کفعمی,روششناسی کلامی,روش عقلی,روش نقلی,روش تلفیقی
https://www.kalamislami.ir/article_86127.html
https://www.kalamislami.ir/article_86127_7d494260395aed2b11ccf7d2cee7bb69.pdf