per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
9
25
86118
بررسی تطبیقی انتقادی چگونگی کاربست عقل به مثابه منبع در عقاید دینی، در کلام عقلی و تفکیکی
The comparative and critical investigation of how to use reason as a source of religious beliefs in the intellectual and Tafkiki theology
حمید رضا شاکرین
1
دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
عقل و خرد یکی از منابع مهم معرفت اعتقادی است و روش کاربست آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. تاریخ علم کلام شاهد جریانات مختلفی در این زمینه بوده است. آنچه در این مقاله دنبال میشود نگاهی به رویکرد کلام دیرپای عقلی / فلسفی در سنت فکری تشیع، و دیگری جریان نوپای کلام تفکیکی و سنجش آن دو است. روش تحقیق در این بحث، اسنادی و تحلیلی است و ماحصل آن این است که فارغ از برخی اختلافات مصداقی، رویکرد تفکیکی، در صورت گریز از عقل استدلالی و ضوابط منطقی، تهی از هرگونه پشتوانه معتبری بوده و سرانجام به ندانمگویی و بنبست معرفتی خواهد انجامید.
Reason and intellect is one of the important sources of doctrinal knowledge and the method of its application is significant. There are various currents about this in the history of theology. This article investigates and evaluates the approach of long-standing rational-philosophical theology in the Shiite intellectual tradition and the new Tafkiki theology. The method of research in this discussion is documentary and analytic and the result of that is the Tafkiki approach, apart from some exemplified differences, if escapes from the reason and logical rules, won’t has valid support and intimately will reach the agnosticism and epistemic impasse.
https://www.kalamislami.ir/article_86118_5f7a3684a89d7b2e68939dcd091f1588.pdf
عقل
عقل نوری
قیاس برهان
کلام عقلی
نگره تفکیک
reason
primal reason
deduction
proof
intellectual theology
approach of Tafkik
per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
27
51
86119
تحلیل انتقادی مبانی معرفتی وهابیت با تاکید بر روش و آراء آیت الله سبحانی
the critical analysis of Wahhabi’s cognitive foundations with emphasis on methods and opinions of Ayatollah Sobhani
محمد باقر پور امینی
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مبانی معرفتی وهابیت بر محور اسلوب نقلی و نفی اسلوب عقلی استوار است. سلفیان وهابی به عنوان سرسخت ترین عقل گریزان، علاوه بر عدم پذیرش عقل به مثابه یک منبع مستقل شناخت در کنار کتاب و سنت، در اصل توانایی عقل برای فهم دین و کاربرد آلی آن تاملاتی داشته، نقش عقل را به مثابه ابزار، فهمنده و مفسر کتاب و سنت نمیپذیرند. در نگاه نص گرایان سلفی حجیت ظاهر کتاب و سنت، نفی تاویل متشابه و حجیت فهم صحابه نیز به عنوان روش های شناخت تلقی میگردد که در خدمت معنا شناسی این جریان فکری قرار میگیرد. در این نوشتار برای تحلیل انتقادی مبانی معرفتی وهابیت بر روش آیت الله سبحانی تکیه میشود، ایشان به عنوان یک متکلم عقل گرا در مباحث کلامی، نقش ممتازی را در مواجهه با وهابیت ایفا نموده و مبانی معرفتی آنان را نقد کرده است. وی افزون بر استفاده از روش های عقلی، از مبانی مورد پذیرش مخالفان خویش همچون نقل نیز سود جسته است.
The epistemic foundations of Wahhabism are based on the narrative fundamentals and negation of the rational rules. Salafi Wahhabi as the most radical extreme fideists, apart from the rejection of the reason as an independent source of knowledge in addition to the Quran and Sunnah, has some reflections on the ability of the reason to understand religion and its instrumental application. They reject the role of reason as an instrument and an interpreter and commentator of the Quran and Sunnah. On the basis of this view, the validity of the Quran and Sunnah, the negation of esoteric exegesis of the similar verses and the validity of the understanding of companions are considered as the methods of knowledge.
This article uses the method of Ayatollah Sobhani for critical analysis of Wahhabi’s cognitive foundations. He, as a rationalist theologian in Kalam discussions, has played a distinguished role in dealing with Wahhabism and criticized their epistemic foundations. In addition to using rational methods, he has also benefited from the foundations that are accepted by his opponents such as inspired transmission
https://www.kalamislami.ir/article_86119_902bcc6ad29900a1b9f47a48530bb221.pdf
وهابیت
آیت الله سبحانی
معرفت نقلی
معرفت عقلی
شناخت معنا
Wahhabism
Ayatollah Sobhani
revealed knowledge
Intellectual knowledge
understanding of the meaning
per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
53
67
86120
تلازم هدایت الهی و عصمت انبیاء از دیدگاه علامه طباطبایی و پاسخ به اشکالات
Mutual implication of divine guidance and infallibles of the prophets from the perspective of Allamah Tabatabai and answer to the problems
علی فقیه
alifaghih313@gmail.com
1
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
علامه طباطبایی عصمت انبیاء از معصیت را به وسیله دلیل «تلازم هدایت الهی و عصمت» اثبات میکند. این دلیل از ابتکارات علامه است که با استفاده از تفسیر قرآن به قرآن و قرار دادن چند دسته از آیات، عصمت انبیاء از گناه را اثبات کرده است. مسئله این است که دیدگاه ایشان در جهت اثبات عصمت به وسیله این دلیل چگونه است، و آیا اشکالات مطرح شده بر آن وارد است یا خیر؟ استدلال ایشان متشکل از سه مقدمه برگرفته از آیات قرآن است: 1. انبیاء مهتدی به هدایت الهی هستند 2. هیچ نوع ضلالتی متوجه هدایت یافتگان به هدایت الهی نیست 3. هر معصیتی ضلالت است. نتیجه: انبیاء از معصیت که ضلالت است معصوماند. این مقاله در صدد است که با استفاده از روش تحلیل و توصیف، به تبیین این دلیل و پاسخگویی به اشکالات آن پرداخته و نشان داده است که اشکالات مطرح شده بر این دلیل، وارد نمیباشد.
Allamah Tabatabai proves the infallibility of the Prophets of the Sin on the basis of the " Mutual implication of divine guidance and infallibility". This argument is one of the Allamah innovations which has proved it through the interpretation of Quran by the Quran. The problem is what is his view about that and weather the bugs raised for this reason accepted or not? His argument consists of three premises of the Quran’s verses: 1. The prophets are guided by divine guidance. 2. No kind of misconduct is directed at those guided by divine guidance 3. Every sin is astray. Conclusion: Prophets are innocent of sin that is misconduct. This paper tries to explain this reason and answer its bugs using the method of analysis and description, and has shown that the bugs raised for this reason are not included.
https://www.kalamislami.ir/article_86120_5abe3b1e29a7b4c2219cd410973d6228.pdf
عصمت
هدایت
معصیت
علامه طباطبایی
: infallibility
guidance
sin
Allamah Tabatabai
per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
69
86
86123
حقیقت «علم الکتاب» و آگاهی ائمه(ع) از آن
The nature of “the knowledge of the book” and the awareness of Imams of that
علی ربانی گلپایگانی
kalamcenter@yahoo.com
1
مسلم زمانیان
2
استاد حوزه
دانش آموخته سطح 4 مؤسسه امام صادق(ع)
«کتاب» در قرآن کریم کاربردهای متعددی دارد. یکی از این کاربردها «علم الکتاب» است، این تعبیر دوبار در قرآن استعمال شده است؛ یک بار در مورد کسی که بخشی از «علم الکتاب» را دارا بوده، و یک بار در مورد کسی که از تمام «علم الکتاب» آگاه بوده، و بر رسالت پیامبر(ص) در برابر مشرکین گواهی میدهد. در تعیین منظور از «کتاب» و حقیقت آن اختلاف شده که آیا مراد، لوح محفوظ است، یا کتب آسمانی پیشین، و یا قرآن کریم؛ و نیز عالم به تمام «علم الکتاب» آیا خداوند است، یا جبرئیل، یا علمای اهل کتاب، یا ائمه:. با تحلیل و بررسی آیات و روایات روشن میشود که منظور از علم الکتاب همان حقیقت قرآن کریم است که هم در لوح محفوظ بوده، و هم جامع کتاب آسمانی است؛ و مصداق آگاهان از تمام «علم الکتاب» هم بعد از پیامبر6، ائمه اطهار: هستند.
In the Quran, The word “book” has various applications. One of its applications is the knowledge of the book. This word is used twice in the Quran; once about who has some knowledge of the book and another about who has all of that and testifies to the mission of the Prophet against the pagans. There are various views about the meaning of the “book” and its nature; whether it is meant “Divine Tablet” or it is the previous revealed books or the Quran. And who has all knowledge of the book? Allah, or Gabriel, or the scholars of the Book, or the Imams. By the analysis and investigation of verses and traditions it makes clear that the meaning of the the knowledge of the book is the very nature of the Quran that there is both in Divine Tablet and include all the revealed books and after the Prophet, Imams are the awareness of all knowledge of the book.
https://www.kalamislami.ir/article_86123_ba8103d5930acfc4a1cce3b1098e4092.pdf
علم الکتاب
لوح محفوظ
علم امام
knowledge of the book
Divine Tablet
Imam’s Knowledge
per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
87
108
86125
دلالت آیه «و تعیها أُذُن واعیة» بر امامت حضرت علی(ع) و پاسخ به شبهات ابن تیمیه
The implication of the verse “for all attentive ears to retain” on the Imamate of the Imam Ali and answer to Ibn Taymiyyya's doubts
مهدی فرمانیان
m.farmanian@chmail.ir
1
رضا پور علی سرخه دیزج
pooralirrr@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه ادیان مذاهب
دانش آموخته سطح سه مرکز تخصصی علم کلام
بر اساس روایات شیعه و اهل سنت و نیز دیدگاه مفسران اسلامی، مراد از «أُذُن واعیة» (گوش شنوا) در آیه دوازدهم سوره حاقه حضرت علی(ع) است. به اعتقاد مفسران فریقین تطبیق «أُذُن واعیة» بر حضرت علی(ع) بر کمال علم و دانش آن حضرت دلالت دارد، از اینرو علمای امامیه آیه شریفه «و تعیها أُذُن واعیة» را یکی از دلائل نقلی امامت آن حضرت دانستهاند. ابن تیمیه حدیث دال بر نزول آیه مذکور در شان حضرت علی(ع) را دروغ پنداشته و گفته است «أُذُن واعیة» اختصاص به ایشان نداشته و هر کسی میتواند با اطاعت از فرامین الهی مصداق آن باشد. ابطال این دو مدعای ابن تیمیه و اثبات استواری استدلال به این آیه شریفه، موضوع پژوهش این نوشتار است.
Based on Shi'a and Sunni traditions, as well as the views of Islamic commentators, the meaning of “attentive ears” In the twelfth verse of Surah al-Ghadāqah is Imam Ali. According to the Shiite and Sunni commentators, this verse implies the fullness of his knowledge. So, in Imamiyeh scholars’ view this has considered as an one of the revealed argument for the Imamate. Ibn taymiyyah believes that the tradition which implies on the the Imamate of the Imam Ali is false and says that this verse does not belong to him and include whoever obeys God’s orders. This article is about the rejection of these two claims of Ibn Taymiyyah and proving the solidity of reasoning to this verse. Based on Shi'a and Sunni traditions, as well as the views of Islamic commentators, the meaning of “attentive ears” In the twelfth verse of Surah al-Ghadāqah is Imam Ali. According to the Shiite and Sunni commentators, this verse implies the fullness of his knowledge. So, in Imamiyeh scholars’ view this has considered as an one of the revealed argument for the Imamate. Ibn taymiyyah believes that the tradition which implies on the the Imamate of the Imam Ali is false and says that this verse does not belong to him and include whoever obeys God’s orders. This article is about the rejection of these two claims of Ibn Taymiyyah and proving the solidity of reasoning to this verse.
https://www.kalamislami.ir/article_86125_93f367d58d2d14802d5dbe05277231f8.pdf
ابن تیمیه
أُذُن واعیة
امامت حضرت علی(ع)
حدیث متواتر
of Ibn Taymiyyah
attentive ears
Imamate of the Imam Ali
successive tradition
per
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام)
فصلنامه کلام اسلامی
2322-4592
2018-06-22
27
106
109
130
86127
روششناسی کلامی برادران کفعمی
The theological methodology of Kafami Brothers
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
soleimani@isca.ac.ir
1
محمد حسن بشیری
2
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دانش پژوه سطح 4، مؤسسه آموزش عالی امام صادق(ع)
شیخ ابراهیم و شیخ احمد دو برادر از خاندان کفعمی در قرن نهم و اوایل قرن دهم هستند. گرچه شیخ ابراهیم اثر مستقل کلامی ندارد؛ اما میتوان اندیشههای کلامی او را از دیگر آثارش بهخصوص «المقام الأسنی فی شرح الأسماء الحسنی» به دست آورد. شیخ ابراهیم با بیان توقیفی بودن اسماء الهی و تبیین هماهنگی وحدت ذات الهی با کثرت صفات، به توضیح صفات الهی پرداخته است؛ توضیحاتی که با تبیینهای عقلی مسئله قابل تطبیق است. او همچنین بر مطالعهی آفرینش حکیمانهی خدای سبحان تاکید دارد. شیخ احمد با تألیف «معارج الأفهام إلی علم الکلام» اندیشههای کلامی خود را ارایه کرده است. وی در تبیین مسایل اعتقادی از اصول و قواعد منطقی و فلسفی بهره گرفته و روش استدلالی او به صورت تلفیقی و با استفاده از عقل و نقل سامان یافته است؛ به اینصورت که مستدلشدن یک مسئلهی کلامی یا به عقل است، یا به نقل، و یا به هر دو. شیخ احمد با این الگو دلیل هر مسئله را اقامه کرده است. او در بسیاری از مسایل اختلافی میان متکلمان و فیلسوفان، همرأی با متکلمان است.
Sheikh Ibrahim and sheikh Ahmad are two brothers of the family of Kafami in the ninth and the early tenth century. However Sheikh Ibrahim has not independent theological work, but his theological views can be understood by its another works especially “The holy place in explaining the beautiful names”. Sheikh Ibrahim explains divine attributes with explanation of conditionality of the divine names and the coherence of the oneness of God with various attributes. This statements would be adaptive with intellectual explanations. He also emphasizes on the study of the wise creation of God. Sheikh Ahmad represents theological views in “peaks of understanding to the theology”. He used rational and philosophical principles to explain matters of belief. His reasoning method is organized by both reason and revelation, in such a way that theological reasoning is either rational or transitive or both of them. Using this template, Sheikh Ahmad has said any reason of each issue. In many controversial issues between theologians and philosophers, he agrees with theologians.
https://www.kalamislami.ir/article_86127_7d494260395aed2b11ccf7d2cee7bb69.pdf
ابراهیم کفعمی
احمد کفعمی
روششناسی کلامی
روش عقلی
روش نقلی
روش تلفیقی
Ibrahim Kafami
Ahmad Kafami
theological methodology
rational method
revealed method
Compound Method