@article { author = {رحیمی, علی and بنیانی, محمد}, title = {Semantics of infinite in Islamic Philosophy and theology}, journal = {Kalam Islami}, volume = {27}, number = {108}, pages = {9-31}, year = {2019}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the questions that is emphasized by Muslim philosophers is the infinity of essence and attribute’s God. This writing concerns with the etymology of infinity by considering various usages in the expressions of philosophers and theologians and mentioning some of its divisions. The result of this usages is that describing God to infinity is different in its essence and attributes. Our understanding of essence’s infinity is synoptic and negative. Nothing of the act’s attributes is infinite and however the infinity of essence’s attributes, such as living could be understand positively, is comprehensible positively, but essence knowledge is not actually infinite and just continually described to infinity.}, keywords = {Divine essence,divine attributes,infinite,Unlimited}, title_fa = {معناشناسی نامتناهی در فلسفه و کلام اسلامی}, abstract_fa = {یکی از مسائل مورد تأکید فیلسوفان مسلمان، عدم تناهی ذات و صفات خداوند متعال است. این نوشتار به مفهوم شناسی عدم تناهی از طریق بررسی استعمالات گوناگون آن در لسان حکماء و متکلمان و ذکر پاره‎ای از تقسیمات مربوط به آن پرداخته است. حاصل بررسی این استعمالات آن است که اتصاف خداوند به وصف عدم تناهی، در حوزه ذات و صفات، متفاوت است. فهم ما از عدم تناهی ذات، اجمالی و سلبی است. هیچ یک از اوصاف فعلی نامتناهی نبوده و در حیطه اوصاف ذاتی نیز هر چند عدم تناهی وصفی چون حیات را می‎توان ‎‎به نحو ایجابی فهم کرد ولی علم ذاتی، نامتناهی بالفعل نیست و صرفا به نحو لایقفی متصف به عدم تناهی می‌شود}, keywords_fa = {ذات الاهی,صفات الاهی,نامتناهی,نامحدود}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_96323.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_96323_295df24149fc5c0b623f52c8072f1188.pdf} }