@article { author = {ربانی گلپایگانی, علی}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {21}, number = {82}, pages = {19-36}, year = {2012}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چگونگی وحی نبوت از دیدگاه قرآن و روایات}, abstract_fa = {وحی الهی به بشر عموماً و به پیامبران خصوصاً، به سه شیوه کلی بوده است: یکم. القاء معانی و حقایق در قلب پیامبر الهی یا ولی خدا، بدون لفظ و بدون واسطه فرشته وحی. دوم. وحی از طریق الفاظ و بدون واسطه فرشته وحی. سوم. وحی لفظی یا غیرلفظی بواسطه فرشته وحی. شیوه سوم، رایج‏ترین شیوه بوده و جیرئیل برترین فرشته وحی به شمار می‏رود، که به هنگام رساندن پیام الهی به پیامبران به صورت بشر متمثل می‏شده است و بر اساس روایات آن دسته از پیامبران که رسولان الهی نامیده شده‏اند، تمثل بشری جبرئیل را در خواب و بیداری مشاهده می‏کردند، ولی آن دسته از پیامبران که انبیاء الهی نامیده شده‏اند، فقط در عالم رؤیا تمثل بشری جبرئیل را مشاهده می‏کردند. ولی محَدَّث یا امام فقط صدای فرشته را می‏شنود و از آنجا که این ویژگی مربوط به زمان آگاهی از معارف و احکام دینی به واسطه فرشته است، با دیدن تمثل بشری فرشته توسط محَدَّث و امام در زمان‏های دیگر منافات ندارد. از طرفی چون مشاهده تمثل بشری فرشته به خودی خود نشانه کمال نیست، این مطلب با برتری امامان اهل‏بیت: بر پیامبران - غیر از پیامبر اکرم9- ناسازگار نخواهد بود. }, keywords_fa = {تکلم الهی,وحی,فرشته,نبی,رسول,محَدَّث,امام}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61842.html}, eprint = {} }