@article { author = {ربانی گلپایگانی, علی}, title = {Prophets’ resistance to the satanic suggestions}, journal = {Kalam Islami}, volume = {21}, number = {81}, pages = {15-31}, year = {2012}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Verse 52 of Sura Al-Hajj speaks on one hand about the suggestions of Satan to the prophets at the time of their “tamanni” (aspiration) from God and on the other hand about God’s voiding these Suggestions to support the divine signs. There are different views concerning the meaning of “tamanni”- which is the matter of discussion- and the quality of Satanicsuggestions. Some of these views are in contrast withthe status of inerrancy of the prophets while some others in addition to their consistency with the inerrancy, are also in line with the exoteric meaning of the verse and the historic facts. “Tamanni” literally has two meanings: recitation and aspiration. Based on the first meaning, the verse signifies that after the prophets recited the divine verses completely for the people, Satan would start to tempt them and would try toobstruct their guidance by casting doubts or distorting the facts. Based on the second meaning, the prophets’ aspiration was to take all people to the right path but Satan used to try to make their aspiration to end in failure by casting doubts and distorting the facts. But in the both aspects, God would protect the prophets and at the end of the course the right would dominate the wrong and the torch of guidance was ablaze, illuminating the path of the people.}, keywords = {prophets,Tamanni,alluring suggestion,Satan,inerrancy,Recitation,aspiration}, title_fa = {مقاومت پیامبران در برابر القائات شیطانی}, abstract_fa = {آیه 52 سوره مبارکه حج، بیانگر القائات شیطان پیامبران به هنگام تمنّی ایشان از خداوند و در مقابل باطل ساختن این القائات از سوی خداوند، در جهت تحکیم آیات الهی است. پیرامون چیستی تمنّی مورد بحث و نیز چگونگی القائات شیطان، اقوال مختلفی وجود دارد. برخی از این وجوه با مقام عصمت پیامبران در تضاد بوده و برخی دیگر همراه سازگاری با عصمت، با ظاهر آیه و واقعیت‏های تاریخی نیز هماهنگ می‏باشد.  تمنّی در لغت به دو معناست: تلاوت کردن و آرزو کردن. بر اساس معنای اول، مفاد آیه مزبور این است که پس از آنکه پیامبران آیات الهی را به طور کامل برای مردم تلاوت می‏کردند، شیطان به وسوسه مردم پرداخته و با طرح شبهات و یا تحریف حقایق، می‏کوشید تا مانع هدایت آنان شود. بر اساس معنای دوم، آرزوی پیامبران این بود که عموم افراد را به صراط مستقیم برسانند، اما شیطان با القاء شبهات و تحریف حقایق، می‏کوشید تا این آرزوی پیامبران را به شکست منجر سازد. امّا در هر دو صورت خداوند پیامبران را حمایت می‏کرد و در نهایت حق بر باطل غلبه می‏یافت و مشعل هدایت همواره فرا راه مردم فروزان بود. }, keywords_fa = {پیامبران,تمنّی,القاء,شیطان,عصمت,تلاوت,آرزو}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61804.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_61804_527caafc995b080a23304ad44beead9d.pdf} }