@article { author = {محمدی, مسلم and نصیریان, صفر}, title = {}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {86}, pages = {140-154}, year = {2013}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد نظریه معنویت‏گرایی منهای دین}, abstract_fa = {در معنویت‏گرایی منهای دین، آموزه‏های دین و مسائل اخلاقی آن چون ریشه در احساسات و ایمان دارند، اثبات‏پذیر نیستند؛ بنابراین به هیچ وجه قابلیّت عقلانی شدن را ندارند. در مقابل آموزه‏های معنویت‏گرا چون ریشه در تجربه دارند، اثبات پذیرند و قابلیّت عقلانی شدن را دارند. این رویکرد با این نگاه شکل گرفته که دینداری اگر تعبد نداشته باشد، دینداری نیست و معنویت اگر متعبدانه باشد، معنویت نیست. این نوع نگاه به معنویت و انحصار آن در تجربه، از یک سو قلمرو عقلانیت را تضییق کرده و از سوی دیگر تجربه‏های غیر عقلانی را نیز داخل در تعریف عقلانیت کرده است، که این نگاه جامع و مانع بودن تعریف عقلانیت را مخدوش خواهد نمود. علاوه اینکه این نگاه و طرز تلقی از معنویت، چون تحت تاثیر مبانی مدرنیته، از جمله شک‏گرایی و نسبیت‏گرایی در دین شکل گرفته است، به هیچ وجه ثبات اخلاقی و اعتقادی را بر نمی‏تابد. با تبیین درست عقلانیت، اخلاق دینی داخل در مقوله معنویت و اخلاقیات تجربی غیر مستند به عقل، خارج از این مقوله خواهند بود.}, keywords_fa = {معنویت,دین,عقلانیت,تعبد,ایمان,معرفت,شک}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61759.html}, eprint = {} }