@article { author = {ربانی گلپایگانی, علی and مصباحی, عبدالله}, title = {Inerrancy of Prophets in Muslim Philosophers’ Thought}, journal = {Kalam Islami}, volume = {22}, number = {88}, pages = {37-54}, year = {2014}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Muslim Philosophers hold that the heart of prophet is adorned by Divine absolute words (Truth) when it connects to the active intellect (Aql Faal), sometimes called Ruh al- Qodos, and prophet reaches to revealed insights and truths.  It is obvious that in such an immediate and presential connection, there is no way for wrongness and mistake. Connecting to the active intellect, prophets become actual intellect and finally the pure one; all made their faculties of soul like perception and imagination as the followers of pure intellect and consequently all ways to error closed to them. Their practical inerrancy is due to the inerrancy by knowledge.  It is because of Reaching to pure and active intellect, which blocked the ways for any actions of desire and anger faculties.}, keywords = {active intellect,actual intellect,prophet,practical inerrancy,revelation,immediate knowledge}, title_fa = {چیستی و چرایی عصمت انبیاء در اندیشه فیلسوفان مسلمان}, abstract_fa = {به اعتقاد فیلسوفان مسلمان دفتر جان نبی پس از اتصال به عقل فعال توسط قلم الاهی عقل فعال به زیور کلمات تامه الاهی آراسته می‏گردد و وجود نبی از طریق اتصال حضوری با عقل فعال-که گاهی از آن به روح‏القدس نیز تعبیر می‏کنند- به حقایق و معارف وحیانی دسترسی پیدا می‏کند. روشن است که در چنین ارتباط حضوری هیچ جایی برای بروز خطا و اشتباه باقی نمی‏ماند. و از آن جا که انبیاء در این اتصال وجودی با عقل فعال، عقل بالفعل و در نتیجه عقل محض می‏شوند، دیگر قوای نفس آنان از قبیل حس و خیال تابع محض عقل محض ایشان می‏گردد و بدین‏سان راه خطا به حس و خیال انبیاء نیز بسته می‏شود. عصمت عملی آن حضرات نیز تابعی از عصمت علمی ایشان به شمار می‏آید؛ چرا که عصیان آدمی در اثر غلبه قوه شهوت و غضب روی می‏دهد، و انبیاء به خاطر اینکه به عقل بالفعل و عقل محض راه یافته‏اند هیچ جایی برای بروز و ظهور قوای شهوانی و غضبیه آنان باقی نمی‏ماند. از این‏روی عصمت عملی انبیاء نیز در پرتو عصمت علمی ایشان به اثبات می‏رسد.}, keywords_fa = {عقل فعال,عقل بالفعل,انبیاء,عصمت,وحی,عصمت علمی,عصمت عملی,علم حضوری}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_61743.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_61743_52b13eb25262342db439c39e165fb761.pdf} }