@article { author = {honarkah, Hossein}, title = {Proving the existence of Imam Zaman (A.S.) in the light of the hadith "Man Mat" and answering the doubts}, journal = {Kalam Islami}, volume = {30}, number = {118}, pages = {11-35}, year = {2021}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The prophetic hadith "Man Mat" has been narrated with different words and expressions in the narrative and theological sources of Fariqin and has spiritual frequency. The content of the hadith is that if someone dies without knowing his imam, he has died the death of ignorance. The interpretation of Jahili death indicates that not knowing the Imam means not knowing the Prophet, and the requirement of this matter is that all the things that the Prophet has are also fixed for the Imam; Except for a special position such as prophethood, which has a valid reason for assigning it. Therefore, the mentioned hadith indicates that the imam, like the prophet, is infallible and appointed by God. Another meaning of the hadith is that there is an Imam at any time who should be recognized. After Imam Hasan Askari (a.s.), there is no Imam with these characteristics except for Hazrat Mahdi (a.s.), whose Imamate is believed by the Shiites. Therefore, the hadith "Man Mat" indicates the existence and imamate of the Hazrat Mahdi (a.s.).  }, keywords = {Hadith "Man Mat",Imam Zaman (as),Ignorant Death,Imam's infallibility,Imam's knowledge}, title_fa = {اثبات وجود امام زمان( علیه السلام) در پرتو حدیث «من مات» و پاسخ به شبهات}, abstract_fa = {حدیث نبوی «مَن مات» با الفاظ و عبارات مختلف در منابع روایی و کلامی فریقین نقل شده و دارای تواتر معنوی است. مضمون حدیث این است که اگر کسی بدون شناخت امام خود بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. تعبیر مرگ جاهلی حاکی از آن است که عدم شناخت امام به منزله عدم شناخت پیامبر است، و لازمه این مطلب آن است که تمام شئونی که پیامبر دارد برای امام نیز ثابت باشد؛ مگر شأن و مقامی خاص مانند نبوت که دلیل معتبر بر اختصاص آن وجود دارد. بنابراین، حدیث مذکور بر این دلالت دارد که امام همانند پیامبر، معصوم و منصوب از طرف خدا است. مدلول دیگر حدیث، این است که در هر زمان امامی وجود دارد که باید او را شناخت. امامی با این ویژگی‌ها، پس از امام حسن عسکری(علیه السلام) جز بر حضرت مهدی(علیه السلام) که شیعیان به امامت او اعتقاد دارند، منطبق نیست. بنابراین، حدیث «مَن مات»، بر وجود و امامت حضرت ولی عصر(علیه السلام)دلالت می‌کند.}, keywords_fa = {حدیث «مَن مات»,امام زمان(علیه السلام) مرگ جاهلی,عصمت امام,معرفت امام}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_156076.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_156076_1478289bcf466ccf07948382948d758c.pdf} }