@article { author = {qohari, yahya and mohebbi, Qasim and soleimani behbahani, abdorrahim}, title = {The validity of consensus on doctrinal issues from the perspective of the Imami religion}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {9-25}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Consensus is one of the most widely used arguments that in addition to jurisprudential issues, has been raised as a reason in many doctrinal issues. The validity of consensus in jurisprudential issues is clear, but its epistemological validity and value in doctrinal issues is disputed and questionable, while in some theological works, the documentation of some doctrinal issues is limited to "consensus". Discovery of the epistemological value of consensus in matters of belief is possible in the light of the analysis of the arguments for the authority of consensus in matters of jurisprudence, in order to clarify whether these arguments have the ability to include matters of belief or not? An analysis of the evidence shows that at least some of the arguments for consensus on jurisprudential issues, assuming they are complete, have the ability to include doctrinal issues, and accordingly, there is no way to elaborate between jurisprudential and doctrinal issues.}, keywords = {Validity,consensus,doctrinal issues,Theology}, title_fa = {حجیت اجماع در مسائل اعتقادی از دیدگاه امامیه}, abstract_fa = {اجماع یکی از ادله‌ی پرکاربردی است که علاوه بر مسائل فقهی، در برخی از مسائل اعتقادی نیز به عنوان دلیل مطرح شده است. اعتبار اجماع در مسائل فقهی روشن است ولی اعتبار و ارزش معرفت شناسی آن در مسائل اعتقادی چندان روشن نیست؛ به جهت آنکه تحقیق موسع و یکپارچه در این باره صورت نگرفته است. لذا پرسش از حکم این مساله، از مسائلی است که نیاز به تحقیق مستقل دارد. اهمیت این بحث آنجا روشن‎تر می‌‌شود که اجماع در بسیاری از مسائل اعتقادی به عنوان تنها دلیل مطرح شده است. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور مساله و کشف ارزش معرفتی اجماع در مسائل اعتقادی انجام شده است. و نیل به این مقصود، در سایه توصیف و تحلیل ادله حجیت اجماع در مسائل فقهی میسر است تا از این رهگذر روشن شود آیا ادله مذکور، چنین قابلیتی دارند که شامل مسائل اعتقادی نیز بشوند یا نه؟ واکاوی ادله نشان می‌‎دهد حداقل برخی از ادله اجماع در مسائل فقهی، بر فرض تمام بودن، چنین قابلیتی دارند که شامل مسائل اعتقادی نیز بشوند و به همین جهت وجهی برای تفصیل بین مسائل فقهی و اعتقادی وجود ندارد.}, keywords_fa = {حجیت,اجماع,مسائل اعتقادی,کلام}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139291.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139291_e67540f8bb1ab7ac9cd803021f1fd214.pdf} } @article { author = {Shakerin, Hamidreza}, title = {A Critical review of the dualistic function of religion}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {27-43}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The function of religion is one of the most important topics in modern religious studies. Mr. Mostafa Malekian is one of the scholars who has looked at the function of religion in his theological courses with a dualistic view, in other words, equal positive and negative aspects, and he believes that religion only makes good better and bad worse. The present article examines this claim with an analytical method and exposes it to judgment, and in addition to its theoretical aspects, examines its functions and practical outputs in the field of education. The result is that the above view is harmful in many ways, such as: lack of theoretical support, lack of reliance on valid scientific and historical research, No distinction between religion and religiosity, lack of distinction between claiming religiosity and true religiosity; Far disregard for Degrees of religiosity and religious knowledge, the fallacy of taking non-causal instead of causal, inefficiency of religious education in the face of social harms and etc.}, keywords = {Religious studies,Psychology of religion,Function of religion,Dualism of Function of Religion,Malekian}, title_fa = {بررسی انتقادی دوگانه‌انگاری کارکرد دین}, abstract_fa = {کارکردشناسی دین از جمله مباحث بسیار حائز اهمیت در مطالعات دین‌پژوهانه عصر جدید است. آقای مصطفی ملکیان از جمله باحثانی است که در دروس دین‌شناختی خود با نگاهی دوگانه‌انگارانه -و به عبارتی: وجه برابر مثبت و منفی- به کارکرد دین نگریسته و بر آن است که دین تنها آنچنان را آنچنان‌تر؛ یعنی خوب را خوبتر و بد را بدتر می‌کند. مقاله حاضر بر آن است تا این مدعا را بررسیده و با روش تحلیلی در معرض داوری قرار داده، افزون بر جنبه‌های نظری، کارکردها و بروندادهای عملی آن را در حوزه تعلیم و تربیت بررسی کند. نتیجه بررسی‌ها این است که دیدگاه فوق از جهات مختلفی آسیب‎مند است؛ از قبیل: فقدان پشتوانه‌های نظری، عدم ابتنا بر پژوهش‌های معتبر علمی و تاریخی، خلط و در هم آمیختگی دین و تدین، عدم تفکیک بین دعوی دینداری و تدین حقیقی، بی‌اعتنایی به مراتب دین ورزی و معرفت دینی، مغالطه اخذ غیر سبب به‌جای سبب، ناکارآمدسازی تربیت دینی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و....}, keywords_fa = {دین پژوهی,روانشناسی دین,کارکرد دین,دوگانه‌انگاری کارکرد دین,ملکیان}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139293.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139293_e36507dbd40570f45b681b4001457ed0.pdf} } @article { author = {honarkah, Hossein and rabbani, ali}, title = {Proof of the Infallibility of the Prophets Based on the Verses of Uswa and the Obligation of Obedience to Them}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {45-63}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Holy Quran mentions the Holy Prophet (pbuh) as the Uswatun Hasanah (good example). It is understood from the phrase "Messenger of God" that this feature is not specific only to him and includes all the prophets. Other verses of the Holy Qur'an emphasize the obligation of obedience to the divine prophets. A prophet's being an example and the obligation to obedience to him, indicates the infallibility of prophets from error and sin. Although the direct denotation (Madlul-e-Mutabiqi) of these verses is the infallibility of the prophets during their prophetic mission, their implied denotation (Madlul-e-Iltezami) includes their infallibility in the period before prophet hood. The subject of this article is the explanation of the argument based on the verses related to the exemplary nature of the prophets and the obligation of obedience to them, and the scope of the application of those verses, as well as replying to the problems in this regard.}, keywords = {Infallibility of Prophets,Uswa,Good Example,Obligation of Obedience to Prophets,Scope of Infallibility}, title_fa = {عصمت پیامبران بر اساس آیات أسوه و آیات اطاعت}, abstract_fa = {قرآن کریم از پیامبر اکرم$ به عنوان «أسوة حسنه» یاد کرده است. از عبارت «رسول الله» به دست می‌آید که این ویژگی اختصاص به آن حضرت نداشته و عموم پیامبران را شامل است. در آیات دیگر از قرآن کریم بر وجوب اطاعت از پیامبر الهی تأکید شده است. أسوه و واجب الأطاعه بودن پیامبر، بر عصمت آنان از خطا و گناه دلالت می‌کند. اگر چه مدلول مطابقی این آیات عصمت پیامبران در دوران رسالت آنان است. اما مدلول التزامی آنها، عصمت آنان در دوران قبل از نبوت را نیز شامل می‌شود. تبیین استدلال به آیات مربوط به أسوه بودن پیامبران و وجوب اطاعت از آنان و قلمرو دلالت آنها و نیز پاسخ گویی به اشکالات در این باره، موضوع این نوشتار است}, keywords_fa = {عصمتِ پیامبران,أسوه,وجوب اطاعت,گناه,خطا}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139295.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139295_8305b92dfd0219c9e32ac0e1b54c695a.pdf} } @article { author = {saedi, mahdi and hoseinizadeh, abdolmajid and alamolhoda, sayyedali and Hooshangi, Hossein}, title = {Critique of the functionalist approach to Qur'anic stories}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {65-85}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A functionalist approach to the stories of the Qur'an has been proposed by some members of the New Etzal movement. Ignoring the realistic aspect of stories is one of the main components of this attitude. In this article, with an analytical-descriptive method, while explaining the functionalist approach (observing the stories of the Qur'an), the relationship between the aims and descriptions of the stories of the Qur'an, which are emphasized in the text of the Qur'an, is dealt with realistically. The research findings show that the descriptions of stories (such as the description of truth and goodness) appear in reality and the goals and intentions of stories (such as establishing the heart of the Prophet, the truth of the claim of prophethood, etc.) in the context of realizing stories. Will be achieved, and the Qur'anic method of narrating stories is clear evidence that the historical accounts of the Qur'an correspond to reality, and the functionalist approach to the analysis of Qur'anic stories is not successful. Keywords: Stories, Realism, Story Objectives, Functionalism, Language of Religion, Neo-Mu'tazilites.}, keywords = {stories,Realism,the objectives of the Qur’anic stories,Functionalism,the language of religion,the neo-Mu'tazila}, title_fa = {نقد رویکرد کارکردگرایانه به قصص قرآنی}, abstract_fa = {رویکرد کارکردگرایانه به قصص قرآن توسط برخی افراد جریان اعتزال نو طرح گردیده است. نادیده انگاشتن جنبه واقع‌نمایی داستان‌ها از جمله مولفه‌های اصلی این نگرش است. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی ضمن تبیین رویکرد کارکردگرایانه (ناظر به قصص قرآن)، به بررسی نسبت میان اهداف و اوصاف داستان‌های قرآن- که در متن قرآن بر آنها تاکید شده- با مساله واقع‌نمایی پرداخته شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد اوصاف قصص (مانند وصفِ حق و أحسن) ظهور در واقع‌نمایی دارد و اهداف و اغراض مترتب بر قصص (مانند تثبیت قلب پیامبر، صدق دعوی نبوت و...) در بستر واقع‌نمایی قصص حاصل خواهد شد، و روش قرآن در نقل داستان‌ها گواه روشنی بر مطابقت گزارش‌های تاریخی قرآن با واقع بوده، و نگرش کارکردگرایانه در تحلیل قصص قرآن قرین توفیق نیست.}, keywords_fa = {قصص,واقع‌نمایی,اهداف قصص,کارکردگرایی,زبان دین,نومعتزله}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139296.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139296_8b4d9c2108e3d3aee170f21efb0dfab2.pdf} } @article { author = {mohaghegh garfami, alborz and ghorbani, zeynol-abedin and mirzaee, mohammad}, title = {Methodology of answering doubts using rational components by looking at the method of Imam Sadegh (Peace be upon him)}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {87-114}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Effectiveness in responding to suspicions requires the use of various behavioral, methodological, and cognitive components. In the sphere of cognitive components, the two elements of intellect and narration play a role. The use of reason can be evaluated in two areas: approaches and selection of raw materials for answers. Imam Sadegh (AS) by providing accurate knowledge of the fallacies and mental nodes of the skeptics and bewildered, provides appropriate answers to them. These fallacies sometimes occurred in irrational forms and were expressed in the wrong way of reasoning. Sometimes it came from a false premise. In some cases, it was accompanied by the rupture of one of the arguments in the images. Answering each of these cases requires the use of components and methods that are well evident in the answers of the sixth Imam (AS). The most important of these methods can be divided into seven categories: recognizing the origins and motives, discovering the types of fallacies in doubtful propositions, denying cognitive exclusivism, benefiting from types of argument, sensitizing the senses, informing the tools of doubt, and using empirical knowledge.}, keywords = {Doubt,Accountability,Scientific Methodology,Imam Sadegh (AS),reason,Hadith}, title_fa = {روش‌شناسی پاسخ‌گویی به شبهات با استفاده از مؤلفه‌های عقلی در سیره امام صادق(ع)}, abstract_fa = {‏ اثربخشی در پاسخگویی به شبهات، نیازمند کاربست مؤلفه‌های گوناگون رفتاری، روشی و شناختی است. در سپهر مؤلفه‌های شناختی، دو عنصر عقل و نقل، نقش آفرین هستند. بهره از عقل در دو حوزه رویکردها و گزینش مواد اولیه پاسخ‌ها قابل ارزیابی است. امام صادق% به عنوان یکی از هدایتگران توحیدی بشر با شناخت دقیق مغالطات و گره‌های ذهنی شبهه‌گران و حیرت‌زدگان، پاسخ‌های متناسب با آنها را فراهم می‌آورد. این مغالطات گاهی در اَشکال غیر منطقی رخ می‌نمود و با روش نادرست استدلال بیان می‌شد. گاهی نیز از یک پیش فرض نادرست بر می‌آمد. در پاره‌ای موارد نیز با گسست یکی از مواد استدلال همراه بود. پاسخ‌گویی به هر یک از این موارد، نیازمند کاربست مؤلفه‌ها و روشی‌هایی است که به خوبی در پاسخ‌های امام ششم% هویدا هستند. مهمترین این روش‌ها در هفت رده قابل افراز است: شناخت خاستگاه‌ها و انگیزه‌ها، کشف انواع مغالطات موجود در گزاره‌های حاوی شبهه، نفی حصرگرایی شناختی، بهره از گونه‌های برهان، محسوس سازی معقولات، آگاهی دادن به لوازم شبهه، و بهره‌گیری از دانش‌های تجربی.}, keywords_fa = {شبهه,پاسخ‌گویی,روش‌شناسی علمی,امام صادق,عقل,حدیث}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139481.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139481_edbfa39cb8c68e2cc6e76e44e84ababc.pdf} } @article { author = {hOsseini kashani, seyed mOjtaba and alah Badashti, ali}, title = {Theological methodology of Muhazzab Al-Din Basri}, journal = {Kalam Islami}, volume = {29}, number = {114}, pages = {115-131}, year = {2020}, publisher = {Ayatollah Sobhani}, issn = {2322-4592}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Muhazzab Al-Din Basri was one of the well-known thinkers of Imami theology in the 11th century AH and has left several works in the field of doctrinal and theological issues. He has used a non-philosophical rational method in explaining and strengthening doctrinal issues. His use of the different functions of intellect in post-revelatory beliefs, and the belief in the necessity of interpreting God's narrated attributes, indicate his rational method, and the lack of use of specific philosophical concepts and issues and the critique of some philosophers' opinions confirm his non-philosophical rational method. The orientation of studies, his special method of compilation and his mastery of the beliefs of other Islamic sects, along with his exclusive style of organizing and presenting topics, has given a unique look to his theological works.}, keywords = {Muhazzab Al-Din Basri,theological methodology,Non-Philosophical rational method,Hermeneuticism,Functions of Intellect}, title_fa = {روش شناسی کلامی مهذّب الدین بصری}, abstract_fa = {مهذب الدین بصری یکی از اندیشمندان نیکنام کلام امامیه در قرن یازدهم هجری قمری بوده و در حوزه مباحث اعتقادی و کلامی نیز چندین اثر از خود برجای گذاشته است. وی در تبیین و تحکیم مسائل اعتقادی از روش عقلی غیر فلسفی بهره گرفته است. بهره گیری از کارکردهای مختلف عقل در اعتقادات پساوحیانی، و اعتقاد به لزوم تأویل صفات خبری خداوند، مبیّن روش عقلی او است، و عدم بهره گیری از مفاهیم و مباحث خاص فلسفی و نقد برخی از آراء فلاسفه، غیر فلسفی بودنِ روش عقلی او را تأیید می‌کند. جهت گیری مطالعاتی و تدوینی ویژه و تسلط او بر عقاید سایر فرق اسلامی، در کنار اسلوب انحصاری‌اش در تبویب و طرح مباحث، سیمای منحصر به فردی به آثار کلامی او بخشیده است.}, keywords_fa = {مهذّب الدین بصری,روش‌شناسی کلامی,روش عقلی غیر فلسفی,تأویل گرایی,کارکردهای عقل}, url = {https://www.kalamislami.ir/article_139441.html}, eprint = {https://www.kalamislami.ir/article_139441_89901595320ff87883fa99f28b7191c1.pdf} }